[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 17 - ( 12-1395 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
واقع سازی فروض و نظریه رفتار مصرف‌کننده در جامعه اسلامی ایران
محمد جواد محقق‌نیا *، سید احمد ابراهیمی، محیا بائی، اویس محرم اوغلی
چکیده:   (236 مشاهده)

اقتصاد خرد رایج، در حقیقت از مجموعه­­ی پیش بینی­های کلی درباره رفتار واحدهای اقتصادی تشکیل
 می­شود. این اقتصاد برای پیش بینی رفتار، ابتدا هدفی را برای فاعل در نظر می­گیرد و سپس روشی را برای دست­یابی به آن هدف فرض می­کند. محور بیشینه سازی منافع شخصی و روش عقلانی رفتار کردن در شکل ابزاری آن است. با در نظر گرفتن دو فرض مزبور، ارائه یک پیش بینی کلی برای واحد­های اقتصادی میسر می­شود. از دیدگاه اسلام دو پیش فرض مزبور، آنگونه تصویر شده­اند که با ارزش­های اسلامی همخوانی ندارد بلکه لازم است پیش فرض­های دیگری متناسب با ارزش­های اسلامی جانشین آن­ها شود. رفتار یک فرد مسلمان در ابعاد مختلف و از جمله بعد اقتصادی متأثر از ارزش­های اسلامی است و ارزش­های اسلامی نیز به نوبه خود مبتنی بر اعتقادات اسلامی است. پژوهش حاضر به واقع سازی فروض نظریه تقاضا و همچنین منطق در رفتار تقاضا کننده در جامعه اسلامی می پردازد. و در نهایت معیارهای ارزیابی مبانی عملی مصرف جامعه اسلامی با نگاهی به مصرف در اقتصاد ایران پیشنهاد می گردد.

واژه‌های کلیدی: نظریه تقاضا، عقلانیت، رفتارهای عقلانی تعبدی
متن کامل [PDF 189 kb]   (84 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Situated of assumptions and theories of consumer behavior in the Islamic community of Iran. mieaoi. 2017; 14 (17) :193-211
URL: http://mieaoi.ir/article-1-426-fa.html
محقق‌نیا محمد جواد، ابراهیمی سید احمد، بائی محیا، محرم اوغلی اویس. واقع سازی فروض و نظریه رفتار مصرف‌کننده در جامعه اسلامی ایران. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1395; 14 (17) :193-211

URL: http://mieaoi.ir/article-1-426-fa.html

دوره 14، شماره 17 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics & Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 791 queries by yektaweb 3429