[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 29 - ( 10-1398 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان التزام و اعتقاد مردم شهر کابل به رفتارهای اقتصادی توصیه‌شده در زمینه مصرف در اسلام
صادق‌علی موحدمنش 1، محمد غفاری‌فرد2 ، زین‌الله صادقی3
1- استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور (نویسنده مسئول)
2- استادیار گروه اقتصاد دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع)
3- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع)
چکیده:   (3446 مشاهده)

رفتارهای اقتصادی فرد مسلمان، یکی از مهم‌ترین رفتارهای اجتماعی است که زندگی شخصی و اجتماعی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از مهم‌ترین نوع رفتارهای اقتصادی، مصرف می‌باشد. در بخش مصرف 7 اصل از متون دینی استخراج گردیده است. جامعه آماری مردم شهر کابل می‌باشد و تعداد نمونه توسط فرمول کوکران 384 نفر در بخش مصرف تعیین گردیده است. اطلاعات نمونه مذکور به ‌احتمال 95 درصد قابل‌تعمیم به‌کل جمعیت آماری می‌باشد. اطلاعات آماری توسط پرسش‌نامه گردآوری‌شده و از طریق نرم‌افزار Excel و SPSS 21 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. در بخش مصرف از میان متغیرهای مستقل، بیشترین رابطه را در التزام به اصول مربوطه متغیرهای سن، تحصیلات، نوع شغل و متوسط درآمد ماهانه خانوار دارا می‌باشد و در بخش اعتقاد به اصول مربوط به مصرف، متغیرهای تحصیلات و متوسط درآمد ماهانه خانوار بیشتر از سایر متغیرها تأثیرگذار است. نتایج آزمون نشان می‌دهد که به‌طور متوسط 53.4 درصد جامعه پابند به اصول مربوطه در حوزه مصرف می‌باشند و 50.3 درصد افراد جامعه به اصول مذکور اعتقاد دارند. آزمون کای دو و t تک نمونه‌ای این امر را تصدیق می‌دارد. به‌طور کل می‌توان گفت که بیش از نصف جامعه به رفتارهای اقتصادی توصیه‌شده در اسلام در حوزه مصرف التزام و اعتقاد دارند و بین درجه التزام و اعتقاد مردم به اصول مربوط به مصرف تفاوت قابل‌توجهی وجود ندارد.

واژه‌های کلیدی: اسلام، فرهنگ، مصرف، التزام، اعتقاد، معناداری
متن کامل [PDF 207 kb]   (739 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/31 | پذیرش: 1398/10/14 | انتشار: 1398/10/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Movahedmanesh S, Ghaffaryfard M, Sadeqi Z. Evaluate the obligation and beliefs of Kabul people to recommended economic behaviors in the field of consumption in Islam.. mieaoi 2020; 8 (29) :147-169
URL: http://mieaoi.ir/article-1-897-fa.html

موحدمنش صادق‌علی، غفاری‌فرد محمد، صادقی زین‌الله. بررسی میزان التزام و اعتقاد مردم شهر کابل به رفتارهای اقتصادی توصیه‌شده در زمینه مصرف در اسلام. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1398; 8 (29) :147-169

URL: http://mieaoi.ir/article-1-897-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 29 - ( 10-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645