[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 35 - ( 6-1400 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
اثر تقوا بر تصمیم‌گیری‌ اخلاقی در کسب‌وکار از منظر اقتصاد اسلامی
مصطفی کاظمی نجف‌آبادی
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، mostafakazemi@rihu.ac.ir
چکیده:   (1803 مشاهده)

ارتقای سطح ایمان و عمل به احکام اسلامی و نهادینه کردن اخلاق اسلامی یکی از اساسی‌ترین خطی‌مشی‌گذاری‌های اسلام برای بهبود تصمیم‌گیری‌های اخلاقی در کسب‌وکار است. اسلام با تکیه ‌بر آموزه‌های وحیانی و محور قرار دادن اخلاق در کسب وکار، زمینه‌های تقویت تقوا و درونی شدن دینداری و ارتقاء تصمیم‌گیری‌های اخلاقی را در کسب‌وکارها فراهم نموده است. تقویت ایمان و تقوای الهی در افراد می‌تواند زمینه پیدایش تصمیم‌گیری‌های اخلاقی در تمامی عرصه‌های کسب‌وکار را فراهم نماید و افراد را به راست‌گویی، امانت‌داری، وفای به عهد و رعایت انصاف، دوری از غش و غرر در کسب‌وکار متمایل نماید. نتایج این تحقیق که با استفاده از روش تحلیلی توصیفی و با هدف بررسی تأثیرات تقوای الهی بر تصمیم‌گیر اخلاقی در کسب‌وکار انجام پذیرفته، حاکی از آن است که تقوا موجب بهبود تصمیم‌گیری اخلاقی در کسب‌وکار در هر چهار مرحله حساسیت، قضاوت، تمایل، و رفتار اخلاقی می‌گردد و موجبات جریان به‌موقع و قابل اتکای اطلاعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی میان طرفین مبادله می‌باشد. در فضای کسب‌وکار اسلامی به علت رسوخ تقوا در تمامی مراحل چهارگانه تصمیم‌گیری اخلاقی نه تنها صداقت در گفتار، بلکه به معنای وسیع آن که شامل صدق در نیت و رفتار نیز بشود مواجه هستیم.

واژه‌های کلیدی: اسلام، تقوا، تصمیم گیری اخلاقی، اخلاق کسب و کار
متن کامل [PDF 671 kb]   (504 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/22 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kazemi najafabadi M. The effect of piety on ethical decision-making in business from the perspective of Islamic economics. mieaoi 2021; 10 (35) :101-124
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1026-fa.html

کاظمی نجف‌آبادی مصطفی. اثر تقوا بر تصمیم‌گیری‌ اخلاقی در کسب‌وکار از منظر اقتصاد اسلامی. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1400; 10 (35) :101-124

URL: http://mieaoi.ir/article-1-1026-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 35 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645