:: دوره 11، شماره 40 - ( 9-1401 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
اجرای طرح وام 250 میلیون ریالی خرید خودرو و شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه بعد از اجرای طرح
رضا اسمعیل1 ، ساسان ودیعه2 ، خلیل میرزایی3
1- گروه جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2- گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، Sas.Vadiea@iaactb.ac.ir
3- گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران
چکیده:   (1177 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش طرح‌های تحرک اقتصادی دولت بر شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه (طرح حمایتی وام 250 میلیون ریالی خرید خودرو در سال 1394) انجام گردیده است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و براساس نحوه گردآوری داده‌ها پژوهشی توصیفی قلمداد می‌شود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی شهروندان بالای 20 سال استان مازندران هستند که بر اساس فرمول کوکران 384 نفر انتخاب و بر اساس نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای به پرسشنامه پژوهشگر ساخته پاسخ دادند. داده‌های خام به دست آمده از پرسشنامه‌ها با نرم افزار SPSS23 و آزمون‌ آماری کیرز- میر- اوکلین و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که آسیب‌های اقتصادی طرح بیشتر از تغییرات اقتصادی مقطعی بود، طرح فوق بیشتر از آنکه به رفاه جامعه منجر شود باعث بی اعتمادی و نفاق در جامعه گردیده است و در نهایت مشخص گردید که دلالان، خودروسازها، دولت و بانک‌ها بیشترین منفعت را از طرح برده‌اند و مردم و وام‌گیرندگان اصلی متضرران طرح فوق بوده‌اند.
شماره‌ی مقاله: 11
واژه‌های کلیدی: وام خرید خودرو، شرایط اقتصادی، شرایط اجتماعی
متن کامل [PDF 624 kb]   (478 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/1 | پذیرش: 1400/11/27 | انتشار: 1401/9/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 40 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها