:: دوره 4، شماره 13 - ( 12-1394 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کننده در اقتصاد اسلامی
رضا اکبریان1، غلامحسین محمودی2
1- دانشیار بخش اقتصاد دانشگاه شیراز
2- دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه شیراز
چکیده:   (6156 مشاهده)
چکیده نظریه‌های‌ رفتار مصرف‌کننده‌ به‌ دلیل‌ آن‌که‌ با رفتار انسان‌ در جایگاه‌ موجودی‌ صاحب‌ اراده‌ و هدفمند ارتباط‌ دارند، بر مفروضات‌ ویژه‌ای‌ درباره‌ ماهیت‌ انسان‌ و مبانی‌ تصمیم‌گیری‌ او مبتنی‌ هستند. این‌ مفروضات‌ اغلب‌ جنبه‌ ایدئولوژیک‌ داشته، در نظام‌های‌ ارزشی‌ متفاوت، دارای‌ گونه‌های‌ متفاوتی‌ خواهند بود. بحث‌ این‌ مقاله، بررسی‌ این‌ مفروضات‌ در چارچوب‌ ارزش‌های‌ حاکم‌ بر جامعه‌ اسلامی‌ است. مصرف بخش عمده ای از مباحث اقتصادی را به خود اختصاص داده است که این خود حاکی از اهمیت آن در عرصه ی اقتصاد است.یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در نحوه ی مصرف،درآمد است،از این رواین مقاله تلاش دارد رفتار مصرف کننده را دراقتصاد اسلامی مورد بررسی قرار دهد.با توجه به این که ملاک رفتار عقلایی در اقتصاد اسلامی،تطابق آن با معیارها و ارزش های اسلامی است،این مقاله نشان می دهد که هدف مصرف کننده در جامعه ی اسلامی حداکثر کردن رضایت خداوند است.
متن کامل [PDF 315 kb]   (1483 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/9/10 | پذیرش: 1394/9/10 | انتشار: 1394/9/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 13 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها