شناسایی و ارزیابی ریسک عملیاتی فرآیند مدیریت اطلاعات، ارتباطات و فعالیتهای خدمات مشتریان بانک انصار
|
بهروز صادقی عمروآبادی 1، محمد یزدانی2 |
1- استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز (نوسنده مسئول) ، b.sadeghi@scu.ac.ir 2- کارشناس ارشد ریسک عملیاتی بانک انصار |
|
چکیده: (3732 مشاهده) |
ریسک عملیاتی، اغلب ناشی از گستره وسیعی از احتمالات بروز خطا و نقصان در عملیات خاص بنگاه تجاری یا مالی هستند. این ریسک حاصل خطای انسانی، رایانه و برنامههای آن، خطا در تصمیمگیری و حتی زیانهای حاصل از انواع اختلاس است. این مطالعه به شناسایی و ارزیابی ریسک عملیاتی فرآیند مدیریت اطلاعات، ارتباطات و فعالیتهای خدمات مشتریان بانک انصار میپردازد. نوع پژوهش در این مطالعه بهعنوان یک پژوهش کاربردی و روش پژوهش آن از نوع توصیفی-پیمایشی است. در این مطالعه از روش پرسشنامه و مصاحبه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. محدوده مکانی این تحقیق شامل حوزه خدمات مشتریان بانک انصار، واقع در شهر تهران میباشد. این تحقیق در دیماه سال 1396 صورت گرفته است. برای تجزیه و تحلیل حالات ریسک و آثار آن از روش FMEA استفاده شده است. با توجه به نتایج بهدست آمده از متوسط RPN ریسکهای شناسایی شده خبرگان بانک انصار، عوامل مدیریت درون سازمانی و نیروی انسانی به ترتیب دارای بیشرین تعداد ریسکهای عملیاتی از مجموع کل ریسکهای عملیاتی شناسایی شده میباشند. نتایج این پژوهش همچنین موید آن است که عوامل بیرونی دارای کمترین اهمیت در مدیریت ریسک عملیاتی خدمات مشتریان بانک انصار هستند. |
|
واژههای کلیدی: ریسک عملیاتی، مدیریت اطلاعات، ارتباطات، خدمات مشتریان، بانک انصار. |
|
متن کامل [PDF 1563 kb]
(2925 دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/10/1 | پذیرش: 1399/4/11 | انتشار: 1399/4/14
|
|
|
|