[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 31 - ( 4-1399 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی شاخص ترکیبی عملکرد بازارهای اخلاقی ایران در بین کشورهای منتخب ( رویکرد مدل تلفیقی AHP-TOPSIS)
محمد غفاری فرد 1، عادله رحمتی2 ، داوود یوسفزی3
1- استادیار،گروه اقتصاد اسلامی، دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری، دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع) (نویسنده مسئول)
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه اقتصاد اسلامی، دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری، دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع)
3- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه اقتصاد اسلامی، دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری، دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع).
چکیده:   (3052 مشاهده)
بازارهای اخلاقی محل عرضه و تقاضای کالا و خدماتی است که از نظر مسائل اجتماعی استاندارد بوده و مسائل زیست‌محیطی را مدنظر داشته باشند. وجود این بازارها برای توسعه پایدار امری ضروری و مهم است. هدف از مطالعه حاضر تعیین جایگاه ایران در بین کشورهای منتخب در بازارهای اخلاقی با استفاده از الگوهای تصمیم‌گیری چند معیاره بوده است. در این مطالعه با استفاده از نرم‌افزار expert choice برای وزن دهی شاخص‌ها از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و جهت رتبه‌بندی شاخص‌های ترکیبی از روش تاپسیس (Topsis) استفاده ‌شده است. مطابق با مبانی نظری، جهت ایجاد شاخص ترکیبی از شاخص‌های کیفیت زندگی، سرمایه اجتماعی، حکمرانی خوب، عملکرد محیط‌ زیست و توسعه انسانی برای سال‌های 2014، 2016 و 2018 استفاده شده است. مهم‌ترین یافته‌های تحقیق در سه سال ذکر شده نشان می‌دهد که چین در سال 2014 رتبه اول و ایران در این سال رتبه آخر را درمیان 15 کشور منتخب دارا بوده است. در سال 2016 ژاپن رتبه نخست و ایران رتبه هشتم را به‌دست آورده است که حالت صعودی داشته است و در سال 2018 کشور سنگاپور رتبه اول و کشور ایران رتبه سیزدهم را درمیان کشورهای منتخب کسب کرده‌اند.
 
واژه‌های کلیدی: بازارهای اخلاقی، شاخص‌های اخلاقی، کشورهای منتخب، تصمیم‌گیری چند معیاره
متن کامل [PDF 953 kb]   (681 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/2 | پذیرش: 1399/3/31 | انتشار: 1399/4/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaffary M, Rahmati A, yousufzi D. A survey of combined index of ethical markets performance among selected countries (AHP-TOPSIS Integrated Model Approach). mieaoi 2020; 9 (31) :49-68
URL: http://mieaoi.ir/article-1-959-fa.html

غفاری فرد محمد، رحمتی عادله، یوسفزی داوود. بررسی شاخص ترکیبی عملکرد بازارهای اخلاقی ایران در بین کشورهای منتخب ( رویکرد مدل تلفیقی AHP-TOPSIS). نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1399; 9 (31) :49-68

URL: http://mieaoi.ir/article-1-959-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 31 - ( 4-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645