%0 Journal Article %T Situated of assumptions and theories of consumer behavior in the Islamic community of Iran %J Islamic Economics & Banking %V 5 %N 17 %U http://mieaoi.ir/article-1-426-fa.html %R %D 2017 %K : demand of a Muslim, squander, utility, %X اقتصاد خرد رایج، در حقیقت از مجموعه­­ی پیش بینی­های کلی درباره رفتار واحدهای اقتصادی تشکیل می­شود. این اقتصاد برای پیش بینی رفتار، ابتدا هدفی را برای فاعل در نظر می­گیرد و سپس روشی را برای دست­یابی به آن هدف فرض می­کند. محور بیشینه سازی منافع شخصی و روش عقلانی رفتار کردن در شکل ابزاری آن است. با در نظر گرفتن دو فرض مزبور، ارائه یک پیش بینی کلی برای واحد­های اقتصادی میسر می­شود. از دیدگاه اسلام دو پیش فرض مزبور، آنگونه تصویر شده­اند که با ارزش­های اسلامی همخوانی ندارد بلکه لازم است پیش فرض­های دیگری متناسب با ارزش­های اسلامی جانشین آن­ها شود. رفتار یک فرد مسلمان در ابعاد مختلف و از جمله بعد اقتصادی متأثر از ارزش­های اسلامی است و ارزش­های اسلامی نیز به نوبه خود مبتنی بر اعتقادات اسلامی است. پژوهش حاضر به واقع سازی فروض نظریه تقاضا و همچنین منطق در رفتار تقاضا کننده در جامعه اسلامی می پردازد. و در نهایت معیارهای ارزیابی مبانی عملی مصرف جامعه اسلامی با نگاهی به مصرف در اقتصاد ایران پیشنهاد می گردد. %> http://mieaoi.ir/article-1-426-fa.pdf %P 193-211 %& 193 %! %9 Research %L A-10-171-54 %+ %G eng %@ 2345-489x %[ 2017