Islamic Economics & Banking
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي
mieaoi
Literature & Humanities
http://mieaoi.ir
1
admin
2345-489x
10
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1396
4
1
gregorian
2017
7
1
6
19
online
1
fulltext
fa
ارزیابی تاثیر بانکداری الکترونیکی بر روی سودآوری بانک سپه
( مطالعه موردی استان آذربایجانشرقی )
Evaluation of e-banking on the profitability of the branches of Bank Sepah in the East Azerbaijan Province
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p><em><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.5pt;">اولین سودی که بانک</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.5pt;">­</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.5pt;">ها از ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی میبرند نام تجاری بهتر (برند) و توانایی پاسخگویی بهتر به خواستههای مشتریانش هست. بانک</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.5pt;">­</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.5pt;">هایی که چنین سرویسهایی را ارائه میدهند به عنوان رهبران پیادهسازی تکنولوژی در فضای کسب و کار شناخته میشوند. هدف اصلی این رهبران به حداکثر رساندن سود برای صاحبان و ذینفعان میباشد. از دیدگاه بانک</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.5pt;">­</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.5pt;">ها، بانکداری الکترونیکی یعنی معاملات بسیار کم هزینه در مقایسه با بانکداری سنتی است. </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.5pt;">لذا در این پژوهش به بررسی تاثیر بانکداری الکترونیکی بر سودآوری بانکهای سپه در استان آذربایجانشرقی پرداخته شده است. </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.5pt;">پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است. در این تحقیق برای آزمون فرضیهها از مدل رگرسیون خطی چند متغیره و برای تحلیل داده</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.5pt;">­</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.5pt;">ها از روش تلفیقی (پنل دیتا) </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.5pt;">و بازه</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.5pt;">زمانی 1383 تا 1393 </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.5pt;">استفاده شده است. متغیر وابسته مورد استفاده در این تحقیق بازدهی دارایی است که از نسبت سود بانک به داراییهای بانک حاصل شده است و معیاری برای سودآوری و تلاش مدیران بانک</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.5pt;">­</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.5pt;">ها در سودآوری است. متغیرهای توضیحی نیز عبارت است از دستگاه</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.5pt;">­</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.5pt;">های خودپرداز که معیار اصلی بانکداری الکترونیکی است، کارتهای اعتباری، دستگاههای رمزساز و سهم بازار که از نسبت سپردههای بانک به کل سپردههای بانک</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.5pt;">­</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.5pt;">های منتخب حاصل شده است. نتایج تحقیق حاکی از این است که دستگاه</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.5pt;">­</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.5pt;">های خودپرداز و سهم بازار اثر مثبت و کارت</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.5pt;">­</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.5pt;">های اعتباری صادر شده از سوی بانک سپه اثر منفی بر سودآوری بانک سپه در استان آذربایجان</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.5pt;">­</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.5pt;">شرقی می</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.5pt;">­</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.5pt;">گذارد</span></span></span></em></p>
<p>The first profits that banks make out of giving e-banking services are a better commercial brand and a better power of accountability to their customers’ wants. Banks which give such services are recognized as the leaders of implementing technology in the business atmosphere. The main goal of these leaders is to maximize the earnings or profits for the owners and the beneficiaries. From banks’ point of view electronic banking (e-banking) means very inexpensive transactions in comparison with traditional banking. Therefore, in this study we are going to assess the influence of e-banking on the profitability of the branches of Bank Sepah in the East Azerbaijan Province. The present study in terms of purpose is an applied research. In this study to test the hypotheses the multivariate linear regression model is used and for data analysis the mixed model (panel data analysis) is used and the span of the research is since 2004 up to 2014. The dependent variable which was used in this research was the return on assets which was achieved from the ratio of bank profits to bank assets and is a yardstick for the profitability and the attempts of bank managers toward profitability. Also, the descriptive variables are ATMs which are the main e-banking factor, credit cards, PIN pad devices, and the market share which is selected from the ratio of bank deposits to the whole deposits of the selected banks. The results of the research indicate that ATMs and the market share have a positive influence and the credit cards which are issued by Bank Sepah have a negative influence on the profitability of Bank Sepah in the East Azerbaijan Province</p>
بازدهی دارایی, سهم بازار, فناوری اطلاعات و ارتباطات, پنل دیتا, بانکداری الکترونیکی,
return on assets, market share, ICT technology, panel data, electronic (e-) banking
31
51
http://mieaoi.ir/browse.php?a_code=A-10-338-3&slc_lang=fa&sid=1
هدایت
حسینزاده
10031947532846001284
10031947532846001284
Yes
استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، ایران