Islamic Economics & Banking
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي
mieaoi
Literature & Humanities
http://mieaoi.ir
1
admin
2345-489x
10
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1398
10
1
gregorian
2020
1
1
8
29
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان التزام و اعتقاد مردم شهر کابل به رفتارهای اقتصادی توصیهشده در زمینه مصرف در اسلام
Evaluate the obligation and beliefs of Kabul people to recommended economic behaviors in the field of consumption in Islam.
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify; -ms-text-justify: kashida; text-kashida: 0%;"><font color="#000000"><i><span lang="AR-SA" style="font-family: "B Nazanin"; font-size: 10.5pt;">رفتارهای اقتصادی فرد مسلمان، یکی از مهمترین رفتارهای اجتماعی است که زندگی شخصی و اجتماعی او را تحت تأثیر قرار میدهد. از مهمترین نوع رفتارهای اقتصادی، مصرف میباشد. در بخش مصرف 7 اصل از متون دینی استخراج گردیده است. جامعه آماری مردم شهر کابل میباشد و تعداد نمونه توسط فرمول کوکران 384 نفر در بخش مصرف تعیین گردیده است. اطلاعات نمونه مذکور به احتمال 95 درصد قابلتعمیم بهکل جمعیت آماری میباشد. اطلاعات آماری توسط پرسشنامه گردآوریشده و از طریق نرمافزار </span></i><font face="Times New Roman"><i><span dir="LTR" style="font-size: 10pt; mso-bidi-font-family: "B Nazanin";">Exce</span></i><i><span dir="LTR" style="font-size: 10.5pt; mso-bidi-font-family: "B Nazanin";">l</span></i></font><i><span style="font-family: "B Nazanin"; font-size: 10.5pt;"> <span lang="AR-SA">و </span></span></i><i><span dir="LTR" style="font-size: 10pt; mso-bidi-font-family: "B Nazanin";"><font face="Times New Roman">SPSS 21</font></span></i><i><span style="font-family: "B Nazanin"; font-size: 10.5pt;"> <span lang="AR-SA">مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. در بخش مصرف از میان متغیرهای مستقل، بیشترین رابطه را در التزام به اصول مربوطه متغیرهای سن، تحصیلات، نوع شغل و متوسط درآمد ماهانه خانوار دارا میباشد و در بخش اعتقاد به اصول مربوط به مصرف، متغیرهای تحصیلات و متوسط درآمد ماهانه خانوار بیشتر از سایر متغیرها تأثیرگذار است. نتایج آزمون نشان میدهد که بهطور متوسط 53.4 درصد جامعه پابند به اصول مربوطه در حوزه مصرف میباشند و 50.3 درصد افراد جامعه به اصول مذکور اعتقاد دارند. آزمون کای دو و </span></span></i><i><span dir="LTR" style="font-size: 10.5pt; mso-bidi-font-family: "B Nazanin";"><font face="Times New Roman">t</font></span></i><i><span style="font-family: "B Nazanin"; font-size: 10.5pt;"> <span lang="AR-SA">تک نمونهای این امر را تصدیق میدارد. بهطور کل میتوان گفت که بیش از نصف جامعه به رفتارهای اقتصادی توصیهشده در اسلام در حوزه مصرف التزام و اعتقاد دارند و بین درجه التزام و اعتقاد مردم به اصول مربوط به مصرف تفاوت قابلتوجهی وجود ندارد.</span></span></i></font></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 8pt; text-align: justify; line-height: 115%; unicode-bidi: embed; direction: ltr;"><font color="#000000"><i><span style="line-height: 115%; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 10pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">The economic behaviors of a Muslim consumer is one of the most important social behaviors that affects his personal and social life. One of the most important forms of economic behaviors is consumption.</span></i><i><span style="line-height: 115%; font-size: 10pt;"><font face="Calibri"> </font></span></i><i><span style="line-height: 115%; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 10pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">In the consumption area, 7 crucial determinants have been extracted from religious literature. The statistical population is selected from Kabul city and the number of samples is determined by the Cochran formula 384 in the consumption area. The sample information is 95% accurate to the entire statistical population. Data was collected by a questionnaire and analyzed by Excel and SPSS 21 software.</span></i><i><span style="line-height: 115%; font-size: 10pt;"><font face="Calibri"> </font></span></i><i><span style="line-height: 115%; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 10pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">In the consumption sector, among the independent variables, most of the relationship is related to the inclusion of the relevant principles of age, education, nature of the occupation and average monthly income of the household. In the beliefs regarding consumption principles, education variables and average monthly household income are more significant rather than other variables.</span></i><i><span style="line-height: 115%; font-size: 10pt;"><font face="Calibri"> </font></span></i><i><span style="line-height: 115%; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 10pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">The results show that, on average, 53.4% of the population are followed to principles of consumption, and 50.3% of the community members believe in the principles. The Chi-square test and t single-sample also confirmed the results. In general, more than half of the community is committed to the recommended economic behaviors of Islam in the field of consumption and there is no significant difference between the degree of commitment and the people's belief in the principles of consumption.</span></i></font></p>
اسلام, فرهنگ, مصرف, التزام, اعتقاد, معناداری
Islam, Culture, Consumption, Compulsory, beliefs and Significance.
147
169
http://mieaoi.ir/browse.php?a_code=A-10-25-95&slc_lang=fa&sid=1
Sadeghali
Movahedmanesh
صادقعلی
موحدمنش
10031947532846002978
10031947532846002978
Yes
Assistant Professor, Payame Noor University
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور (نویسنده مسئول)
Mohammad
Ghaffaryfard
محمد
غفاریفرد
10031947532846002979
10031947532846002979
No
Assistant Professor, Ahlul-bayt International University
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع)
Zainullah
Sadeqi
زینالله
صادقی
10031947532846002980
10031947532846002980
No
Master degree of Economic science, Ahlul-bayt International University
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع)