[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 47 - ( 5-1403 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل توسعه رفتارشهروندی سازمانی پایدار در نظام بانکی
مریم تهیدست شاهخالی1 ، مهرداد گودرزوند چگینی 2، سعید باقرسلیمی3 ، محمد دوستار4
1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری،واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
2- استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری،واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران(نویسنده مسئول) ، mgch.chegini@gmail.com
3- استادیار، گروه ﻣﺪیﺮیﺖ دوﻟﺘﯽ، دانشکده مدیریت و حسابداری ،واحد رشت، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، رشت، ایران.
4- دانشیار، مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
چکیده:   (503 مشاهده)
توسعه رفتار شهروندی سازمانی پایدار در نظام بانکی مورد اهمیت بالایی می باشد زیرا این حوزه مستلزم مدیریت مسئولانه و اطلاعات حساس است.هدف از این پژوهش ارائه مدل توسعه رفتارشهروندی سازمانی پایدار در نظام بانکی مورد بررسی قرار گرفته است، بدین منظور با بهره گیری از مصاحبه اکتشافی به همراه نظر سنجی از19 نفر از مدیران نظام بانکی از روش نمونه­گیری هدفمند به اشباع نظری رسیده و سپس اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد بررسی و مدل پاردایمی توسط نرم فزار Maxqda20 مورد تحلیل قرار گرفته است، یافته های پژوهش نشان از انواع عوامل علّی(رهبری سبز و مدیریت، ساختار سازمانی، سیاست­های سازمانی و چشم­اندازه و نگاه سبز)، پدیده محوری( اقتصادی، اجتماعی، محیطی و فرهنگی)، راهبردها( انگیزش­کارکنان، آموزش و فرهنگسازی سبز و ارتباطات)، مداخله گر نقش رهبری، فرهنگ سازمانی و سیستم پاداش)،زمینه ای( بستر فرهنگی­سازمان، بسترتوسعه­فناروی، بسترمالی و بسترساختاری) و پیامدها (عملکردسازمانی، صرفه جویی اقتصادی، بهبود و توسعه فرهنگ سازمانی سبز و ارتقا فرهنگ اجتماعی سبز و محیط زیست پایدار) بوده که، مدل تحقیق در سطح ابعاد و مولفه های مورد بررسی و اعتبار سنجی در مرحله کیفی انجام پذیرفت. نتایج نشان از طراحی مدل رفتار­شهروندی سازمانی پایدار در نظام بانکی می‌تواند به بهبود تصمیمات مصرفی افراد و کاهش تأثیرات منفی بر محیط زیست و جوامع کمک نماید، این مدل می‌تواند به ارتقاء اخلاق مصرفی و توسعه پایداری در نظام بانکی کمک و به توسعه اصول اخلاقی در تصمیمات کمک که در نهایت منجر به تأثیر مثبت بر سیستم نظام بانکی خواهد داشت.
شماره‌ی مقاله: 11
واژه‌های کلیدی: توسعه رفتارشهروندی، رفتارشهروندی سازمانی پایدار، نظام بانکی.
متن کامل [PDF 995 kb]   (125 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/10/26 | پذیرش: 1402/12/23 | انتشار: 1403/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tohidast shahkhali M, Goudarzvand chegini M, Bagher salimi S, Doustar M. Presenting a sustainable organizational citizenship behavior development model in the banking system. mieaoi 2024; 13 (47) : 11
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1553-fa.html

تهیدست شاهخالی مریم، گودرزوند چگینی مهرداد، باقرسلیمی سعید، دوستار محمد. ارائه مدل توسعه رفتارشهروندی سازمانی پایدار در نظام بانکی. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1403; 13 (47) :237-261

URL: http://mieaoi.ir/article-1-1553-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 47 - ( 5-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660