1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری،واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. 2- استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری،واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران(نویسنده مسئول) ، mgch.chegini@gmail.com 3- استادیار، گروه ﻣﺪیﺮیﺖ دوﻟﺘﯽ، دانشکده مدیریت و حسابداری ،واحد رشت، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، رشت، ایران. 4- دانشیار، مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
چکیده: (503 مشاهده)
توسعه رفتار شهروندی سازمانی پایدار در نظام بانکی مورد اهمیت بالایی می باشد زیرا این حوزه مستلزم مدیریت مسئولانه و اطلاعات حساس است.هدف از این پژوهش ارائه مدل توسعه رفتارشهروندی سازمانی پایدار در نظام بانکیمورد بررسی قرار گرفته است، بدین منظور با بهره گیری از مصاحبه اکتشافی به همراه نظر سنجی از19 نفر از مدیران نظام بانکی از روش نمونهگیری هدفمند به اشباع نظری رسیده و سپس اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد بررسی و مدل پاردایمیتوسط نرم فزار Maxqda20مورد تحلیل قرار گرفته است، یافته های پژوهش نشان از انواع عوامل علّی(رهبری سبز و مدیریت، ساختار سازمانی، سیاستهای سازمانی و چشماندازه و نگاه سبز)، پدیده محوری( اقتصادی، اجتماعی، محیطی و فرهنگی)، راهبردها( انگیزشکارکنان، آموزش و فرهنگسازی سبز و ارتباطات)، مداخله گر نقش رهبری، فرهنگ سازمانی و سیستم پاداش)،زمینه ای( بستر فرهنگیسازمان، بسترتوسعهفناروی، بسترمالی و بسترساختاری) و پیامدها (عملکردسازمانی، صرفه جویی اقتصادی، بهبود و توسعه فرهنگ سازمانی سبز و ارتقا فرهنگ اجتماعی سبز و محیط زیست پایدار) بوده که، مدل تحقیق در سطح ابعاد و مولفه های مورد بررسی و اعتبار سنجی در مرحله کیفی انجام پذیرفت. نتایج نشان از طراحی مدل رفتارشهروندی سازمانی پایدار در نظام بانکی میتواند به بهبود تصمیمات مصرفی افراد و کاهش تأثیرات منفی بر محیط زیست و جوامع کمک نماید، این مدل میتواند به ارتقاء اخلاق مصرفی و توسعه پایداری در نظام بانکی کمک و به توسعه اصول اخلاقی در تصمیمات کمک که در نهایت منجر به تأثیر مثبت بر سیستم نظام بانکی خواهد داشت.
Tohidast shahkhali M, Goudarzvand chegini M, Bagher salimi S, Doustar M. Presenting a sustainable organizational citizenship behavior development model in the banking system. mieaoi 2024; 13 (47) : 11 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1553-fa.html
تهیدست شاهخالی مریم، گودرزوند چگینی مهرداد، باقرسلیمی سعید، دوستار محمد. ارائه مدل توسعه رفتارشهروندی سازمانی پایدار در نظام بانکی. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1403; 13 (47) :237-261