[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 36 - ( 9-1400 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
علیت گرنجری تأثیر کیفیت گزارشات مالی و عدم تقارن اطلاعاتی بر میزان پدیده لنگر ذهنی در بورس اوراق بهادار تهران
بیژن جاودان زاده1 ، رضوان حجازی 2، اله کرم صالحی3 ، مهدی بصیرت4
1- دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2- استاد تمام گروه حسابداری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران / گروه حسابداری، دانشگاه خاتم، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، hejazi33@gmail.com
3- استادیار گروه حسابداری، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران
4- استادیار گروه اقتصاد، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (1966 مشاهده)
تصمیم­های سرمایه­گذاران در بورس، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می­گیرد. یکی از علل رفتاری که باعث عدم واکنش مناسب سرمایه­گذاران به اطلاعات منتشر شده می­شود پدیده لنگر ذهنی است. هدف این پژوهش بررسی اثر و علیت گرنجری ویژگی شرکت­ها که شامل کیفیت گزارشات مالی و عدم تقارن اطلاعاتی بر میزان پدیده لنگر ذهنی در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دوره 1389 الی 1398 بوده و آزمون فرضیه‌های این تحقیق به روش پانل دیتا انجام پذیرفت. براساس نتایج این پژوهش، علیت ارتباط به‌صورت یک طرفه از سمت ویژگی شرکت­ها به سمت لنگر ذهنی بوده، به ‌علاوه سرمایه­گذاران هنگام تصمیم­گیری براساس سود پیش­بینی­شده مدیریت، با مقایسه این سود و متوسط سود پیش­بینی شده صنعت، از پدیده لنگر ذهنی تبعیت می­کنند و انتظار سودهای بیشتر با اختلاف زیاد را، با توجه به سودهای پیش‌بینی شده در شرکت‌های مشابه، ندارند. کیفیت گزارشات مالی به‌عنوان یکی از ویژگی­های مهم شرکت­ها بر میزان پدیده لنگر ذهنی تأثیر منفی دارد. بدین­معنی که، استفاده‌کنندگان از اطلاعات و گزارشات مالی منتشر شده باکیفیت شرکت‌ها، کمتر دچار لنگر ذهنی می­شوند. همچنین عدم­تقارن اطلاعاتی به‌عنوان دیگر ویژگی شرکت­ها بر میزان پدیده لنگر ذهنی تأثیر مثبت ندارد. در نهایت براساس شوک­های وارد شده به  لنگر ذهنی از سمت ویژگی­های شرکت­ها، نتایج، حاکی از اثر منفی کیفیت گزارشات، و اثر مثبت عدم تقارن اطلاعاتی شرکت ها بر پدیده لنگر ذهنی است.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: لنگر ذهنی، علیت گرنجری، عدم تقارن اطلاعاتی، مالی رفتاری
متن کامل [PDF 600 kb]   (297 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/18 | پذیرش: 1400/7/27 | انتشار: 1400/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javdanzade B, Hejazi R, Salehi A K, Basirat M. Granger causality, the effect of quality of financial reports and information asymmetry on the rate of mental anchor phenomenon in Tehran Stock Exchange. mieaoi 2021; 10 (36) : 7
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1096-fa.html

جاودان زاده بیژن، حجازی رضوان، صالحی اله کرم، بصیرت مهدی. علیت گرنجری تأثیر کیفیت گزارشات مالی و عدم تقارن اطلاعاتی بر میزان پدیده لنگر ذهنی در بورس اوراق بهادار تهران. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1400; 10 (36) :177-202

URL: http://mieaoi.ir/article-1-1096-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 36 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645