:: دوره 11، شماره 38 - ( 3-1401 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی بازارپردازی خرده‌فروشان جدید محصولات مصرفی تند گردش مورد حمایت بانک سامان
مصطفی ابراهیمی1 ، اسماعیل حسن پور 2، وحیدرضا میرابی3 ، سراج الدین محبی4
1- دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، ایران.
2- استادیار، گروه مدیریت، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، ایران (نویسنده مسئول) ، dresmaeilhasanpour@gmail.com
3- دانشیار، عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
4- استادیار، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، ایران
چکیده:   (937 مشاهده)
خرده‌فروشان از فن‌آوری‌های جدید استفاده می‌کنند تا به نیازهای دائماً در حال تغییر مصرف‌کنندگان پاسخ دهند. مهمترین عامل در تعیین تند مصرف‌بودن محصولات، سرعت فروش آن‌هاست. افزایش سطح رقابت میان واحدهای خرده فروشی و گسترش دامنه انتخاب مشتریان، سبب شده است تا این واحدها، توجه ویژه‌ای برای مشتریانی که اقدام به خرید های در لحظه (آنی) می‏نمایند، داشته باشند. در این راستا بانک سامان سال‌هاست با آگاهی از وجود ظرفیت‌های بالقوه این صنعت و همچنین نظر به گذار بازار خرده‌فروشی ایران خدمات بازارپردازی متنوعی به خرده‌فروشان ارائه می‌دهد. هدف از این پژوهش طراحی الگوی بازارپردازی خرده‌فروشان جدید محصولات مصرفی تند گردش مورد حمایت بانک سامان بود. این تحقیق با مشارکت 25 نفر از بازار پردازان فروشگاه‌های زنجیره‌ای موردحمایت بانک سامان در شهر تهران از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته و به روش نمونه‌گیری هدفمند انجام شد. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از کدگذاری سه مرحله‏ای در پیاده سازی روش تحقیق تحلیل مضمون صورت گرفت. اعتبار سنجی اعتباریابی لینکلن و گوبا بود. نرم افزار استفاده‌شده  مکس کیو دی ای بود و چهار مضمون اصلی؛ رفتار مصرف‌کننده، وظایف بازار پرداز، عوامل مورد نظر مصرف‌کننده در بازارپردازی و مدیریت امور فروشگاهی به‌عنوان مضامین احصاء‌شده مشخص گردیدند و سپس الگوی بازارپردازی خرده‌فروشان مورد حمایت بانک سامان در محصولات مصرفی تند گردش طراحی گردید.


شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: بازارپردازی، بانک سامان، خرده فروشان جدید، محصولات مصرفی تندگردش.
متن کامل [PDF 479 kb]   (274 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/28 | پذیرش: 1400/12/23 | انتشار: 1401/4/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 38 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها