راهکارهای برقراری بانکداری اخلاقی در نظام بانکی ایران
|
حسین عیوضلو1، وهاب قلیچ2 |
1- عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) 2- عضو هیأت علمی پژوهشکده پولی و بانکی |
|
چکیده: (4536 مشاهده) |
بانکداری اخلاقی نوعی فعالیت بانکی است که علاوه بر داشتن اهداف متعارف نظام بانکی، تلاش دارد تا با احترام به حقوق آحاد جامعه، حفظ ثبات نظام اجتماعی اقتصادی، صیانت از محیط زیست و ارتقای سطح اعتماد و اطمینان عمومی به صنعت بانکداری به بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه کمک برساند. در این مقاله، پس از معرفی بانکداری اخلاقی و اهداف آن، راهکارهای برقراری نظام بانکداری اخلاقی در نظام بانکداری ایران در قالب سه محور «تعیین خطمشی اخلاقی»، «تدوین ضوابط اخلاقی» و «تدابیر ساختاری» پیشنهاد میگردد. محور اول شامل سه بخش موازین و اصول اسلامی، اسناد بالادستی و تجارب سایر کشورها، محور دوم شامل ضوابط اخلاقی درون بانکی، بین بانکی و فرابانکی و در نهایت محور سوم شامل اطلاعرسانی و آموزش، نظارت و بازرسی، ارزیابی و رتبهبندی و اصلاح و بهبود عملکردها میشود. در انتها مهمترین موانع برقراری بانکداری اخلاقی در نظام بانکی تشریح میگردد |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، بانکداری اخلاقی، بانکداری اسلامی، بانکداری ایران |
|
متن کامل [PDF 294 kb]
(902 دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/5 | پذیرش: 1396/7/5 | انتشار: 1396/7/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|