1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران. 2- دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران (نویسنده مسئول) ، F.Faezi@semnaian.ac.ir 3- دانشیارگروه مدیریت، مرکز تحقیقات کارآفرینی،ایده پردازی و تجاری سازی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
چکیده: (2285 مشاهده)
امروزه استفاده از فینتک یا کاربرد نوآورانه فنآوری در ارائه خدمات مالی به بخش جدایی ناپذیر از صنعت بانکداری تبدیل شده است و همکاری بانکها با استارتآپهای فینتک برای گذار به بانکداری دیجیتال، دیگر نه انتخاب، بلکه یک ضرورت تلقی میشود. بر این اساس در این مطالعه به ارائه مدل پذیرش فنآوریهای نوین مالی پرداخته میشود. در بخش کیفی، با مصاحبه از خبرگان نظری و خبرگان تجربی با روش تحلیل محتوا، تعداد 77 مقوله فرعی، 16 مقوله اصلی و تعداد 10 سند نهایی حاصل گردید. سپس مدل مفهومی پژوهش برای ورود به بخش کمی و مدلسازی طراحی گردید. در بخش کمی، با استفاده از مقولههای شناسایی شده در مدل مفهومی و بر اساس پرسشنامه، ارائه مدل پذیرش محصولات و خدمات فینتک توسط مشتریان بانکهای کشور توسط معادلات ساختاری (PLS) انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی، شامل مشتریان بانکها و موسسات مالی هستند که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، توسط فرمول کوکران، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای مستقل آگاهی، امنیت ادراک شده، کارایی، سهولت و مزیت نسبی بر نگرش نسبت به محصولات و خدمات فینتک تاثیر مثبت و هزینه تاثیر منفی دارد. سن و تجربه در رابطه متغیرهای مستقل بر نگرش به محصولات و خدمات فینتک اثر تعدیلکننده مثبت و تعدیلگر تجربه بر رابطه نگرش به محصولات و خدمات فینتک با پذیرش محصولات و خدمات فینتک تاثیر مثبت نمیگذارد اما سن در آن رابطه نقش تعدیلگری منفی دارد. بنابراین میتوان گفت که نگرش به عنوان میانجی در رابطه میان متغیرهای مستقل و وابسته عمل نموده است.
Khazaei H, Faezi Razi F, Vakil Al-Roaya Y. Providing the model of accepting FinTech products and services by the customers of the country's banks. mieaoi 2022; 11 (38) : 11 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1029-fa.html
خزاعی حسین، فائزی رازی فرشاد، وکیل الرعایا یونس. ارائه مدل پذیرش محصولات و خدمات فینتک توسط مشتریان بانک های کشورایران. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1401; 11 (38) :249-280