1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش، واحد مرند، دانشگاه ازاد اسلامی مرند، ایران 2- استادیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر. ایران (نویسنده مسئول) ، Amirhoseinzade1359@Gmail.com 3- استادیار گروه مدیریت، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی مرند، ایران
چکیده: (809 مشاهده)
این پژوهش با هدف طراحی و اعتباربخشی مدل جهت بهبود (ارتقاء) قابلیت سازمانی در بانکهای ملی شمالغرب کشور انجام گرفت. این پژوهش از نظر روش گردآوری دادهها و اطلاعات، از نوع تحقیقات توصیفی و پیمایشی و در زمره پژوهشهای کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان بانکهای ملی شمالغرب کشور (کارکنان شعب بانک ملی استان آذربایجان شرقی به تعداد 1820 نفر، 600 نفر کارکنان بانک ملی در سطح استان اردبیل، کلیه کارکنان بانک ملی استان آذربایجانغربی به تعداد 606 نفر، کارکنان بانک ملی استان زنجان به تعداد 215 نفر) بود. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری تصادی طبقهای بود بدین صورت که با توجه به مجموع کارکنان بانکهای ملی شمالغرب کشور (3241 نفر) با توجه به جدول مورگان 343 نفر انتخاب شد که این نسبت برای کارکنان استان آذربایجان شرقی (193 نفر)، استان اردبیل (63 نفر)، استان آذربایجانغربی (64 نفر) و استان زنجان (23 نفر) بود. ابزارهای پژوهش برای عوامل ارتقا دهنده قابلیت سازمانی و عملکرد سازمانی به صورت محقق ساخته و برای قابلیت سازمانی از پرسشنامه استاندارد جمشیدی استفاده شد. نتایج بررسی حاصل از مطالعات کتابخانهای، نظر متخصصان و تحلیلهای عامل تأییدی و اکتشافی منجر به شناسایی 10 مؤلفه موثر بر ارتقا قابلیت سازمانی شد. این مؤلفهها شامل مشتریمداری، هماهنگی عملکردی، ایجاد دانش، انتقال دانش، کاربرد دانش، قابلیت یادگیری سازمانی، قابلیت برنامهریزی استراتژیک، قابلیت سنجش بازار، قابلیت فناوری اطلاعات و قابلیت اعتمادسازی بود. نتایج آزمون فریدمن نشان داد از بین عوامل ارتقا دهنده قابلیت سازمانی، انتقال دانش، ایجاد دانش، کاربرد دانش، قابلیت اعتمادسازی، مشتریمداری، هماهنگی عملکردی، قابلیت یادگیری سازمانی، قابلیت فناوری اطلاعات، قابلیت سنجش بازار و قابلیت برنامهریزی استراتژیک به ترتیب دارای بیشترین میزان رتبه بودند. همچنین نتایج حاصل از مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد، ضرایب مسیر بین ایجاد دانش (268/0)، کاربرد دانش (644/0)، قابلیت یادگیری سازمانی (191/0)، قابلیت برنامهریزی استراتژیک (194/0)، قابلیت فناوری اطلاعات (368/0)، قابلیت اعتمادسازی (798/0) با قابلیت سازمانی در سطح معنیداری قرار داشت (05/0>p). همچنین ضریب مسیر قابلیت سازمانی با عملکرد سازمانی در سطح معنیداری قرار داشت (05/0>p). در این بین ضریب مسیر مشتریمداری (11/0)، هماهنگی عملکردی (03/0)، انتقال دانش (01/0)، قابلیت سنجش بازار (25/0) با قابلیت سازمانی در سطح معنیداری نبودند (05/0<p). از طرفی نقش میانجی قابلیت سازمانی در ارتباط بین کاربرد دانش (006/0=p)، قابلیت یادگیری سازمانی (012/0=p)، قابلیت فناوری اطلاعات (013/0=p) و قابلیت اعتمادسازی (001/0=p) با عملکرد سازمانی در حد معنیداری قرار داشت.
Amini M, Hosseinzadeh O A, Tari G. Organizational capability, promoting factors, banks in the northwest of the country. mieaoi 2021; 10 (36) : 15 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1326-fa.html
امینی مهدی، حسین زاده امید علی، تاری غفار. طراحی و اعتباربخشی مدل جهت بهبود (ارتقاء) قابلیت سازمانی در بانکهای ملی شمالغرب کشور. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1400; 10 (36) :415-453