1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران ، ایران. 2- استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، موسسه آموزش عالی غزالی، قزوین، ایران (نویسنده مسئول). ، Mehrani63@gmail.com 3- استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران ، ایران. 4- دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران ، ایران.
چکیده: (1176 مشاهده)
این مطالعه با هدف مدلسازی کسب مزیت رقابتی پایدار در بانکداری شرکتی در بانکهای خصوصی کشور انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف یک پژوهش کاربردی-توسعهای است و از منظر شیوه گردآوری دادهها یک پژوهش پیمایشی مقطعی محسوب میشود. جامعه مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل خبرگان، اساتید، متخصصان بازاریابی و مدیران بانکهای خصوصی کشور است. نمونهگیری با روش هدفمند انجام شد و با 12 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. در بخش کمی نیز از دیدگاه 384 نفر از مشتریان این صنعت استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادههای گردآوری شده از روش گراندد تئوری و حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافتههای پژوهشی نشان دادمولفههای هوشمندی رقابتی، بانکداری دیجیتال، بازاریابی رابطهمند و مشتریگرایی بر کسب مزیت رقابتی پایدار(پدیده محوری) تاثیرگذارند. همچنین مشخص گردید، مولفههای کسب مزیت رقابتی پایدار(پدیده محوری)، کیفیت خدمات بانکی (شرایط زمینهای) و شدت رقابت (شرایط مداخلهگر) بر راهبرد بازاریابی بانکداری شرکتی (راهبردها) تاثیرگذارند. در نهایت مولفه مذکور منجر به پیامدهایی نظیر رقابتپذیری در صنعت بانکداری، پایداری مالی و روابط بلندمدت با مشتریان میشود.
Soleimani Besheli, A, Mehrani H, Vahabzadeh Monshi, S, Alipour Darvishi, Z. Modeling the acquisition of a sustainable competitive advantage in corporate banking (case study: private banks of the country). mieaoi 2023; 12 (44) : 10 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1382-fa.html