۱- دانشجوی دکتری رشته حسابداری،واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران ۲- استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه قم، قم، ایران. (نویسنده مسئول) ، idadashi@gmail.com ۳- استادیار گروه حسابداری، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران
چکیده: (۷۴۰ مشاهده)
مصرفکنندگان اغلب اوقات از خریدهای آنلاین و وب سایتهای تجارت الکترونیکی به دلیل عدم شفافیت اطلاعات در وب سایتها اجتناب میکنند. در این پژوهش به دنبال بررسی تأثیرات شفافیت تجارت الکترونیک و مکانیزه شدن بر سیستمهای حسابداری شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران که بهصورت آنلاین به کسبوکار میپردازند است. روش پژوهش مبتنی بر روش ترکیبی است. با اجرای روش تئوری داده بنیاد و انجام 18 مصاحبه عمقی با استفاده از پروتکل و بر اساس روش نمونهگیری هدفمند چندگانه (شدت و گلوله برفی)، دادهها (حسابداران و متخصصان مالی) جمعآوریشدهاند. همچنین با استفاده از روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با استفاده از نرمافزار اطلس.تی.ای به تعیین مقولات و مضامین پرداخته شد. در مطالعه کمی 298 نفر به صورت تصادفی و کاربرد پرسشنامه استاندارد انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار لیزرل صورت پذیرفت. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که 1) شفافیت محصولات، شفافیت خریداران و شفافیت نقل و انتقالات تأثیر به سزایی در شفافیت اطلاعات مالی دارد؛ 2) ادراک شفافیت اطلاعات تأثیر به سزایی در قصد خرید آنلاین و افزایش مصرفکنندگان دارد؛ 3) ریسک ادراکی نیز بر خرید مجدد و ادراک شفافیت تأثیر بسزایی بر شفافیت اطلاعات دارد.
bahrami A, dadashi I, gholamnia roshan H. Electronic commerce, mechanization and transparency of accounting systems: A Mixed Method approach. mieaoi 2023; 12 (45) : 8 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1466-fa.html
بهرامی احمد، داداشی ایمان، غلا نیا روشن حمیدرضا. تجارت الکترونیک، مکانیزه شدن و شفافیت سیستمهای حسابداری: رویکرد ترکیبی. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. ۱۴۰۲; ۱۲ (۴۵) :۱۹۵-۲۱۹