1- دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی - گرایش مدیریت بازاریابی , گروه مدیریت بازرگانی , دانشکده مدیریت و اقتصاد , واحد علوم و تحقیقات , دانشگاه آزاد اسلامی, تهران , ایران 2- استاد, گروه مدیریت بازرگانی , دانشکده مدیریت و اقتصاد , واحد علوم و تحقیقات, دانشگاه آزاد اسلامی , تهران , ، H-vazifehdoust@srbiau.ac.ir 3- استاد, گروه مدیریت بازرگانی , دانشکده مدیریت و اقتصاد , واحد علوم و تحقیقات, دانشگاه آزاد اسلامی , تهران 4- استاد, گروه مدیریت بازرگانی , دانشکده مدیریت و حسابداری , دانشگاه علامه طباطبایی , تهران , ایران
چکیده: (860 مشاهده)
این مطالعه با هدف ارائه مدل مبتنی بر مبادله ارزش بازاریابی رابطهمند در بازارهای تجاری با استفاده از رویکرد ترکیبی انجام شده است. روش پژوهش مطالعه حاضر آمیخته بوده و با دو نوع رویکرد کیفی و کمی (آمیخته) انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش، جهت گردآوری دادهها به تدوین سوالات مصاحبه مبادرت ورزیده شد. در ادامه از پرسشنامه دیمتل، پرسشنامه ISMو پرسشنامه محققساخته با طیف لیکرت 5 درجه، استفاده گردید. جامعه آماری در بخشهای کیفی، دیمتل و ISM، شامل 10 نفر از خبرگان حائز شرایط بودهاند که با استفاده از روشنمونهگیری هدفمند و غیراحتمالی انتخاب شدند و با آنها مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته انجام گرفت. همچنین جامعه آماری بخش کمی و جهت اعتبار سنجی مدل نهایی شامل 384 نفر از مشتریان بازارهای تجاری بودهاند. گام اول مطالعه حاضر با استفاده از روش تحلیل کیفی مضمون (رویکرد ویرایش مصاحبه، تلخیص آنها و تفسیر مفاهیم و کلمات) برای شناسایی مقولههای اصلی و فرعی پژوهش استفاده شده است. برای تحلیل کیفی از نرمافزار MAXQDAاستفاده شده است. سپس در بخش دوم و کمی پژوهش، از تکنیک دیمتل و روش مدلسازی ساختاری-تفسیری و نرمافزار MICMAC، جهت شناسایی روابط علی میان مقولههای اصلی پژوهش استفاده گردید و در نهایت با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرمافزار SMART PLS، الگوی ارائه شده اعتبارسنجی گردید. با استخراج مقولههای اصلی و فرعی پژوهش با استفاده از نتایج تحلیل کیفی مضمون و روش ترکیبی ISM-DEMATEL، مدل نهایی ارائه گردید. در مجموع الگوی به دست آمده مشتمل بر 14 مقوله اصلی است. بر اساس مدل پژوهش مشخص گردید، ارزش کارکردی و اجتماعی بر ارزش احساسی، شناختی و وضعیتی تاثیر میگذارند. ارزش احساسی، شناختی و وضعیتی بر همآفرینی ارزش با مشتریان و ارزشآفرینی اثرگذاشته و به مبادله ارزش بازاریابی رابطهمند منجر میشوند. از طریق مبادله ارزش بازاریابی رابطهمند میتوان مشتریمداری و رابطه با مشتریان را تحت تاثیر قرار داد و به رضایت، وفاداری و اعتماد مشتریان منجر شده و در نهایت حفظ مشتریان میسر میشود.
najafi M, Vazifedoost H, Nikoumaram H, Dehdashti Shahrokh Z. Developing a Model Based on the Value Exchange of Relationship Marketing in Commercial Markets Using a Mixed Approach (Case Study: Parsian E-Commerce Company). mieaoi 2023; 12 (44) : 8 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1481-fa.html
نجفی مهرنوش، وظیفه دوست حسین، نیکو مرام هاشم، دهشتی شاهرخ زهره. ارائه مدل مبتنی بر مبادله ارزش بازاریابی رابطهمند در بازارهای تجاری با استفاده از رویکرد ترکیبی(مورد مطالعه: شرکت تجارت الکترونیک پارسیان). نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1402; 12 (44) :185-220