[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 44 - ( 7-1402 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل مبتنی بر مبادله ارزش بازاریابی رابطه‌مند در بازارهای تجاری با استفاده از رویکرد ترکیبی(مورد مطالعه: شرکت تجارت الکترونیک پارسیان)
مهرنوش نجفی1 ، حسین وظیفه دوست2 ، هاشم نیکو مرام3 ، زهره دهشتی شاهرخ4
1- دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی - گرایش مدیریت بازاریابی , گروه مدیریت بازرگانی , دانشکده مدیریت و اقتصاد , واحد علوم و تحقیقات , دانشگاه آزاد اسلامی, تهران , ایران
2- استاد, گروه مدیریت بازرگانی , دانشکده مدیریت و اقتصاد , واحد علوم و تحقیقات, دانشگاه آزاد اسلامی , تهران , ، H-vazifehdoust@srbiau.ac.ir
3- استاد, گروه مدیریت بازرگانی , دانشکده مدیریت و اقتصاد , واحد علوم و تحقیقات, دانشگاه آزاد اسلامی , تهران
4- استاد, گروه مدیریت بازرگانی , دانشکده مدیریت و حسابداری , دانشگاه علامه طباطبایی , تهران , ایران
چکیده:   (860 مشاهده)
این مطالعه با هدف ارائه مدل مبتنی بر مبادله ارزش بازاریابی رابطه‌مند در بازارهای تجاری با استفاده از رویکرد ترکیبی انجام شده است. روش پژوهش مطالعه حاضر آمیخته بوده و با دو نوع رویکرد کیفی و کمی (آمیخته) انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش، جهت گردآوری داده‌ها به تدوین سوالات مصاحبه مبادرت ورزیده شد. در ادامه از پرسشنامه دیمتل، پرسشنامه ISM و پرسشنامه محقق‌ساخته با طیف لیکرت 5 درجه، استفاده گردید. جامعه آماری در بخش‌های کیفی، دیمتل و ISM، شامل 10 نفر از خبرگان حائز شرایط بوده‌اند که با استفاده از روش‌نمونه‌گیری هدفمند و غیراحتمالی انتخاب شدند و با آنها مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختار‌یافته انجام گرفت. همچنین جامعه آماری بخش کمی و جهت اعتبار سنجی مدل نهایی شامل 384 نفر از مشتریان بازارهای تجاری بوده‌اند. گام اول مطالعه حاضر با استفاده از روش تحلیل کیفی مضمون (رویکرد ویرایش مصاحبه، تلخیص آنها و تفسیر مفاهیم و کلمات) برای شناسایی مقوله‌های اصلی و فرعی پژوهش استفاده شده است. برای تحلیل کیفی از نرم‌افزار MAXQDA استفاده شده است. سپس در بخش دوم و کمی پژوهش، از تکنیک دیمتل و روش مدلسازی ساختاری-تفسیری و نرم‌افزار MICMAC، جهت شناسایی روابط علی میان مقوله‌های اصلی پژوهش استفاده گردید و در نهایت با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار SMART PLS، الگوی ارائه شده اعتبارسنجی گردید.‌
با استخراج مقوله‌های اصلی و فرعی پژوهش با استفاده از نتایج تحلیل کیفی مضمون و روش ترکیبی ISM-DEMATEL، مدل نهایی ارائه گردید. در مجموع الگوی به دست آمده مشتمل بر 14 مقوله اصلی است. بر اساس مدل پژوهش مشخص گردید، ارزش کارکردی و اجتماعی بر ارزش احساسی، شناختی و وضعیتی تاثیر می‌گذارند. ارزش احساسی، شناختی و وضعیتی بر هم‌آفرینی ارزش با مشتریان و ارزش‌آفرینی اثرگذاشته و به مبادله ارزش بازاریابی رابطه‌مند منجر می‌شوند. از طریق مبادله ارزش بازاریابی رابطه‌مند می‌توان مشتری‌مداری و رابطه با مشتریان را تحت تاثیر قرار داد و به رضایت، وفاداری و اعتماد مشتریان منجر شده و در نهایت حفظ مشتریان میسر می‌شود.
 
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: ‌مبادله ارزش، ارزش بازاریابی رابطه‌مند، بازارهای تجاری، رویکرد آمیخته
متن کامل [PDF 1103 kb]   (324 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/4 | پذیرش: 1402/7/18 | انتشار: 1402/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

najafi M, Vazifedoost H, Nikoumaram H, Dehdashti Shahrokh Z. Developing a Model Based on the Value Exchange of Relationship Marketing in Commercial Markets Using a Mixed Approach (Case Study: Parsian E-Commerce Company). mieaoi 2023; 12 (44) : 8
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1481-fa.html

نجفی مهرنوش، وظیفه دوست حسین، نیکو مرام هاشم، دهشتی شاهرخ زهره. ارائه مدل مبتنی بر مبادله ارزش بازاریابی رابطه‌مند در بازارهای تجاری با استفاده از رویکرد ترکیبی(مورد مطالعه: شرکت تجارت الکترونیک پارسیان). نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1402; 12 (44) :185-220

URL: http://mieaoi.ir/article-1-1481-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 44 - ( 7-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4692