1- دانشجوی دکتری اقتصاد، گروه اقتصاد، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، الیگودرز، ایران 2- دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه آیت الله بروجردی، بروجرد، ایران (نویسنده مسئول) ، hamid.asayesh@abru.ac.ir 3- استادیار گروه اقتصاد، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران 4- عضو هیات علمی گروه اقتصاد، دانشگاه آیت الله بروجردی، بروجرد، ایران
چکیده: (223 مشاهده)
مشتریان به عنوان علت وجودی و در ادامه حیات بانکداری از اولویت خاصی برخوردار می باشند و تحلیل رفتار مشتریان در بازارهای مالی و پولی در ادبیات مالی تا مدت ها براساس نظریات کلاسیک مانند نظریه مطلوبیت اقتصادی و نظریه رقابت تفسیر می شد، درخصوص نظریات مربوط به رفتار مشتریان می توان مدل های تقاضای پول را نیز در نظر گرفت که مهمترین آنها نظریه تقاضای پول فریدمن می باشد، در این تحقیق با استفاده از این نظریه و استفاده از تحلیل سلسله مراتبی و درنهایت تحلیل معادلات همزمان عوامل موثر بر رفتار مشتریان حقوقی بانک بررسی شده است. مطابق نتایج تحقیق؛ نرخ سود سپرده، نرخ سود سپرده ممتاز دارای اثر مثبت معنادار و تورم دارای اثر منفی معنادار بر تقاضای سپرده سرمایه گذاری مدت دار و برای سپرده قرض الحسنه جاری و پس انداز اشخاص حقوقی دارای اثرات منفی و مثبت معنادار هستند.نوسانات نرخ ارز اثر منفی معنادار بر هر دونوع تقاضای سپرده قرض الحسنه جاری و پس انداز و سپرده سرمایه گذاری مدت دار دارد. تسهیلات پرداختی و بانکداری الکترونیک اثر مثبت معنادار بر هر دونوع تقاضای سپرده قرض الحسنه جاری و پس انداز و سپرده سرمایه گذاری مدت دار دارد.
jafari P, Asaysh H, Kamali M, Zahid Gharavi M. Investigating factors affecting the behavior of legal customers of the bank. mieaoi 2024; 13 (49) : 4 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1532-fa.html
جعفری پروانه، آسایش حمید، کمای مهدی، زاهد غروی مهدی. بررسی عوامل موثر بر رفتار مشتریان حقوقی بانک. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1403; 13 (49) :75-96