[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره ۱۴، شماره ۵۰ - ( ۱۲-۱۴۰۴ ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل الگوی مصرف از منظر اقتصاد رفتاری در چارچوب مبانی اسلامی
سیدرضا حسینی۱ ، مسعود داودی‌پور۲
۱- دانشیار و عضو هیات علمی اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
۲- دانشجوی دکتری اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (نویسنده مسئول) ، mdavoodipoor@rihu.ac.ir
چکیده:   (۱۴۹ مشاهده)
الگوی مصرف در اقتصاد متعارف بر اساس مبانی ساده سازی شده مثل نفع شخصی دنیوی با مؤلفه‌های مادی و مطلوبیت فردی ترسیم می‌شود، اقتصاد رفتاری به عنوان یک رویکرد نوین در زمینه تحلیل رفتارهای اقتصادی، این رویکرد را غیر واقع‌بینانه قلمداد می‌کند. این مقاله با هدف تحلیل رویکرد رفتاری به الگوی مصرف در چارچوب مبانی اسلامی با روش تحلیلی-توصیفی به این سوال پاسخ می‌دهد که مهم‌ترین ظرفیت‌های مطالعات رفتاری در ارائه الگوی مصرف بر اساس آموزه‌های اسلامی چیست؟ در بررسی‌های انجام شده اقتصاد رفتاری برای تبیین چرایی و چگونگی الگوی مصرف مؤلفه‌هایی چون؛ عقلانیت محدود، خویشتن‌داری محدود و عدم وجود اطلاعات کامل، هنجارهای اجتماعی، عقاید و باورهای ارزشی و پیروی از عادات گذشته را در نظر می‌گیرد تا واقعیت رفتار مصرف‌کننده را بهتر تحلیل و پیش‌بینی کند. نظریه تلنگر نیز با روش دگرگون سازی محیط تصمیم‌گیری با رویکرد قیم‌مآبی با تشخیص مصالح و منافع افراد و جامعه، عهده‌دار معماری انتخاب مصرف‌کننده می‌شود. بر اساس یافته‌های این پژوهش ورود آموزه‌های اقتصاد اسلامی در الگوی مصرف اقتصاد رفتاری شامل مواردی چون؛ بیشینه‌سازی بهره‌مندی‌های مادی، معنوی و آخرتی، باورمندی به هست‌ها و بایدهای اسلامی، خویشتن‌داری در دو بعد جسمانی و روحانی، اثبات فضایل و نفی رذایل اخلاقی و لزوم اطلاعات مورد توصیه دین در انتخاب مصرف کننده است که مؤلفه‌های رفتاری محیط تصمیم‌گیری را بر اساس مبانی اسلامی تکمیل می‌کنند و زمینه ایجاد تلنگر را فراهم می‌سازد.
شماره‌ی مقاله: ۴
واژه‌های کلیدی: الگوی مصرف، اقتصاد رفتاری، اقتصاد اسلامی، تلنگر، قیم‌مآبی.
متن کامل [PDF 869 kb]   (۴۳ دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/11/18 | پذیرش: 1403/3/5 | انتشار: 1403/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hussaini S, davoodipur M. Analysis of the consumption pattern from the perspective of behavioral economics in the framework of Islamic principles. mieaoi 2026; 14 (50) : 4
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1546-fa.html

حسینی سیدرضا، داودی‌پور مسعود. تحلیل الگوی مصرف از منظر اقتصاد رفتاری در چارچوب مبانی اسلامی. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. ۱۴۰۴; ۱۴ (۵۰) :۸۵-۱۰۹

URL: http://mieaoi.ir/article-۱-۱۵۴۶-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 50 - ( 12-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4692