1- دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران 2- استادیار، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران (نویسنده مسئول) ، taftiyan@iauyazd.ac.ir 3- دانشیار، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
چکیده: (516 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی محرکهای گزارشگری مسئولیتپذیری اجتماعی اسلامی شرکت است. روش تحلیل مضمون بهکاررفته در این مطالعه بر اســاس روش تحلیل مضمون آتراید- استرلینگ است که در شناسایی مضامین بهصورت استقرایی، مؤلفههای گزارشگری مسئولیتپذیری اجتماعی اسلامی شرکت از 40 مقاله مرتبط شناسایی و استخراج شدند. برای تحلیل مضمون در این پژوهش از شبکه مضامین استفاده شد. روایی پژوهش با ممیزی کردن از سوی داور مورد تأیید قرار گرفت. برای محاسبه پایایی، کدگذاری بامطالعه سطر به سطر منابع منتخب و بهصورت دستی انجام گرفت و سپس از روش هولستی استفاده شد و همچنین ازنظرات و پیشنهادهای 29 نفر از خبرگان نیز در این رابطه استفاده گردیده است.پس از مطالعه و انتخاب و کدگذاری متون مقالات مرتبط با گزارشگری مسئولیتپذیری اجتماعی اسلامی شرکت، تعداد 19 مضمون پایهای از بخشهای مختلف متون مقالات استخراج شد. از این مضامین پایهای تعداد 8 مضمون سازمان دهنده و از مضامین پایه 3 مضمون فراگیر رابطه مسئولیت با خداوند، رابطه مسئولیت با انسانها و رابطه مسئولیت با محیطزیست استخراجشده است. بر اساس نتایج این روش، بیشترین فراوانی بین مضامین پایه در منابع مورد تحلیل مربوط به ارتباط مضمون پایه مسئولیت اساسی با کلیه مضامین میباشد که بیانگر نگاه پیروی از شریعت در گزارشگری مسئولیتپذیری شرکت است.
Sameei M, Taftiyan A, Moeinadeen M. Qualitative analysis of reporting components of Islamic corporate social responsibility: an inductive qualitative study based on text. mieaoi 2023; 12 (43) : 13 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1547-fa.html
سامعی مهدی، تفتیان اکرم، معین الدین محمود. واکاوی ابعاد و مولفه های مسئولیت پذیری اجتماعی اسلامی در گزارشات سالانه شرکت: کاربست تحلیل مضمون اتراید استرلینگ. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1402; 12 (43) :359-384