1- دانشجوی دکترای گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران. 2- دانشیار گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران (نویسنده مسئول) ، Majd-ashrafi@yahoo.com 3- استادیار گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.
چکیده: (407 مشاهده)
مالکیت روانشناختی درحکم پیکره ای شناختی- عاطفی معرفیشده و حالتی است که در آن افراد احساس میکنند، هدف مالکیت مادی و غیرمادی به آنها تعلق دارد، این حس، آگاهی فردی، اندیشهها، عقاید و مالکیت باورهای معطوف به هدف را مشخص میکند. پژوهش از دید هدف کاربردی بوده و ازنظر ماهیت و روش تحقیق، پژوهشی توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. نمونه آماری تحقیق، بر اساس جدول مورگان، شامل 304 نفر از مدیران، حسابرسان و حسابداران هست که بهطور تصادفی انتخابشدهاند. در این تحقیق تأثیر مالکیت روانشناختی بر سودآوریبا نقش متغیرهای میانجی شامل: عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی بررسیشده است. روش گردآوری دادهها در این تحقیق به دو صورت انجام گرفت. در بخش مربوط به مبانی نظری و ادبیات تحقیق، با استفاده از روش اسناد کاوی به ادبیات نظری متغیرها استخراج شد، در بخش دوم برای استخراج دادهها جهت تجزیهوتحلیل دادهها از پرسشنامههای استاندارد موجود بهصورت میدانی استفاده شد. پرسشنامه استاندارد بوده که پایایی و روایی آن توسط آزمونهای واگرایی و همگرایی موردآزمایش و تائید قرار گرفت. متغیر مستقل مالکیت روانشناختی بوده است و از طریق سه متغیر میانجی، شامل: تعهد سازمانی، عدالت سازمانی و رضایت شغلی، تأثیر آن بر سودآوری(متغیر وابسته) بررسی گردید، نتایج نشان میدهد که بین مالکیت روانشناختی با تعهد سازمانی، رضایت شغلی و عدالت سازمانی رابطه معناداری وجود داشت، عدالت سازمانی با سودآوری رابطه معناداری داشت، عدالت سازمانی و رضایت شغلی، نقش میانجیگری معناداری در رابطه مالکیت روانشناختی با سودآوری داشتند.
ghorbanian M, ashrafi M, naderian A. Psychological Ownership and Profitability: The Mediating Role of Organizational Justice, Organizational Commitment and Job Satisfaction. mieaoi 2023; 12 (44) : 16 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1619-fa.html
قربانیان محمد، اشرفی مجید، نادریان آرش. مالکیت روانشناختی و سودآوری: نقش میانجی عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1402; 12 (44) :383-406