1- دانشجوی دکتری اقتصاد، گروه اقتصاد ، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، الیگودرز، ایران 2- دانشیار، گروه اقتصاد، دانشگاه آیت ا...بروجردی، بروجرد، ایران (نویسنده مسئول) ، hamid.asayesh@abru.ac.ir 3- استادیار، گروه اقتصاد، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران 4- استادیار، گروه اقتصاد،دانشگاه آیت ا.. بروجردی، بروجرد، ایران
چکیده: (1016 مشاهده)
بایستی در خصوص جذب انواع سپرده برنامه ریزی گردد چرا که هزینه جذب مشتری جدید در عمل از هزینه حفظ مشتری فعلی بیشتر است بنابراین هدف این تحقیق ارزیابی نیازها و انتظارات و درنهایت تخمین رفتارهای مالی مشتریان حقیقی بانک در شرایط عدم اطمینان است. در این تحقیق ابتدا با استفاده از تقاضای پول فریدمن مدل اولیه تعریف و با کمک متخصصان و پرسشنامه تحلیل سلسلهمراتبی، شاخصهای مرتبط تعیین و در نهایت با استفاده از معادلات همزمان مدل عوامل مؤثر بر تقاضا و نیازها و انتظارات مشتریان حقیقی تعیین شدند. مطابق نتایج تحقیق، نوسانات نرخ ارز اثر منفی معنادار بر هر دو نوع تقاضای سپرده قرض الحسنه جاری و پسانداز و سپرده سرمایهگذاری مدتدار دارد. تسهیلات پرداختی و بانکداری الکترونیک اثر مثبت معنادار بر هر دو نوع تقاضای سپرده قرض الحسنه جاری و پسانداز و سپرده سرمایهگذاری مدتدار و نرخ سود سپردهها بر تقاضای سپرده قرض الحسنه جاری و پسانداز اثر منفی معنادار و بر تقاضای سپرده سرمایهگذاری مدتدار اثر مثبت معنادار دارد. تورم بر تقاضای سپرده قرض الحسنه جاری و پسانداز اثر مثبت معنادار و بر تقاضای سپرده سرمایهگذاری مدتدار اثر منفی معنادار دارد.هزینه کارمزد تسهیلات بر تقاضای سپرده قرض الحسنه جاری و پسانداز اثر منفی معنادار دارد. نرخ سود سپرده ممتاز بر تقاضای سپرده سرمایهگذاری مدتدار اثر مثبت معنادار دارد. درآمد ملی بر تقاضای سپرده سرمایهگذاری مدتدار اثر مثبت معنادار دارد.
jafari P, Asaysh H, Kamali M, Zahid Gharavi M. nvestigating factors affecting the behavior of legal customers of the bank. mieaoi 2023; 12 (44) : 18 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1636-fa.html
جعفری پروانه، آسایش حمید، کمای مهدی، زاهد غروی مهدی. ارزیابی نیازها و انتظارات و تخمین رفتار مشتریان حقیقی بانک. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1402; 12 (44) :439-461