[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 10 - ( 3-1394 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
حقوق مصرف‌کننده از دیدگاه اسلام و عملکرد آن در اقتصاد ایران
تقی ابراهیمی سالاری1، محدثه مقدسی2، اعظم عاشورزاده2
1- عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
2- دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (7715 مشاهده)
چکیده سخن گفتن از مصرف کننده، سخن از تمامی اشخاص جامعه و جستجوی حقوق مصرف کننده، جستجوی حقوق تمام آنهاست. این موضوع در عین اهمیت، کمتر مورد توجه و حساسیت ویژه در کشور ما بوده است؛ به نحوی که سخن گفتن از آنها کاملاً نو و در خور توصیه می باشد. طبق یافته های این مقاله دین اسلام به حقوق مصرف کننده، مسئولیت دولت در این زمینه و اقدامات ضروری برای حمایت از آن پرداخته است. تحریم ربا، نهی از احتکار و ... در معاملات تنها نمونه هایی برای حمایت از حقوق مصرف کننده در فقه اسلامی است. در بخش دوم به عملکرد اقتصاد ایران در حوزه حقوق مصرف کننده پرداخته شده است. می توان گفت در ایران قاعده نظام بازار ناکارا عمل کرده است که مهمترین دلیل آن را می‌توان حضور پررنگ دولت و تصدی‌گری‌ها و انحصارات و رانت خواری‌ های ناشی از این حضور بیان کرد. قواعد و قوانین به گونه ای تعیین شده و اجرا می گردد که نه تنها به شفافیت بازار کمکی نکرده، بلکه خود به عاملی تبدیل شده که بر وخامت اوضاع دامن زده است. در نهایت می توان گفت حقوق مصرف کننده و حمایت ازآن در ایران و آنچه که مدنظر اسلام بوده و در صدر اسلام بر آن تأکید فراوان شده است فاصله زیادی دارد.
واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: حقوق مصرف کننده، اسلام، اخلاق، بازار، اقتصاد ایران
متن کامل [PDF 467 kb]   (1477 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/9/9 | پذیرش: 1394/9/9 | انتشار: 1394/9/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Consumer rights in Islam and its function in the Iran economy. mieaoi 2015; 4 (10) :53-84
URL: http://mieaoi.ir/article-1-168-fa.html

ابراهیمی سالاری تقی، مقدسی محدثه، عاشورزاده اعظم. حقوق مصرف‌کننده از دیدگاه اسلام و عملکرد آن در اقتصاد ایران. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1394; 4 (10) :53-84

URL: http://mieaoi.ir/article-1-168-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 10 - ( 3-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4710