حقوق مصرفکننده از دیدگاه اسلام و عملکرد آن در اقتصاد ایران
|
تقی ابراهیمی سالاری1، محدثه مقدسی2، اعظم عاشورزاده2 |
1- عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد 2- دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد |
|
چکیده: (7715 مشاهده) |
چکیده سخن گفتن از مصرف کننده، سخن از تمامی اشخاص جامعه و جستجوی حقوق مصرف کننده، جستجوی حقوق تمام آنهاست. این موضوع در عین اهمیت، کمتر مورد توجه و حساسیت ویژه در کشور ما بوده است؛ به نحوی که سخن گفتن از آنها کاملاً نو و در خور توصیه می باشد. طبق یافته های این مقاله دین اسلام به حقوق مصرف کننده، مسئولیت دولت در این زمینه و اقدامات ضروری برای حمایت از آن پرداخته است. تحریم ربا، نهی از احتکار و ... در معاملات تنها نمونه هایی برای حمایت از حقوق مصرف کننده در فقه اسلامی است. در بخش دوم به عملکرد اقتصاد ایران در حوزه حقوق مصرف کننده پرداخته شده است. می توان گفت در ایران قاعده نظام بازار ناکارا عمل کرده است که مهمترین دلیل آن را میتوان حضور پررنگ دولت و تصدیگریها و انحصارات و رانت خواری های ناشی از این حضور بیان کرد. قواعد و قوانین به گونه ای تعیین شده و اجرا می گردد که نه تنها به شفافیت بازار کمکی نکرده، بلکه خود به عاملی تبدیل شده که بر وخامت اوضاع دامن زده است. در نهایت می توان گفت حقوق مصرف کننده و حمایت ازآن در ایران و آنچه که مدنظر اسلام بوده و در صدر اسلام بر آن تأکید فراوان شده است فاصله زیادی دارد. |
|
واژههای کلیدی: واژگان کلیدی: حقوق مصرف کننده، اسلام، اخلاق، بازار، اقتصاد ایران |
|
متن کامل [PDF 467 kb]
(1477 دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1394/9/9 | پذیرش: 1394/9/9 | انتشار: 1394/9/9
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|