استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران ، abbas.sangi@bonabiau.ac.ir
چکیده: (51 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش ادراک از شباهت با سایرین در شکل گیری تجربه مشتریان صنعت رستوران است. با استناد به مدل پیاز فرایند پژوهش، پژوهش حاضر دارای گرایش کاربردی، رویکرد قیاسی، استراتژی پیمایشی، انتخاب روش تک روشه، و افق زمانی تک مقطعی می باشد. برای پایه ریزی فرضیه ها، از یک مدل مفهومی استفاده شده است و براساس داده هائی که به روش نمونه گیری در دسترس از 121 نفر از مشتریان رستورانهای لوکس در شمال غرب ایران گرد آوری شده است، در قالب مدلیابی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفته اند. نتایج داده ها از تاثیر مثبت ادراک از شباهت با سایر مشتریان بر تناسب خود با تصویر ذهنی و برند، تناسب خود با تصویر ذهنی بر تناسب خود با برند، تناسب خود با برند بر تجربه مشتری، و همچنین، میانجیگری تناسب خود با برند بین تناسب خود با تصویر ذهنی و تجربه مشتری حکایت دارد. اما شواهد متقنی مبنی بر تاثیر مثبت تناسب خود با تصویر ذهنی بر تجربه مشتری و نیز، نقش میانجی تناسب خود با تصویر ذهنی بین ادراک از شباهت با سایر مشتریان و تناسب خود با برند بدست نیامد. آزمون مدل پیشنهادی تحقیق برای اولین بار و در جامعه مورد نظر از جنبه های نوآورانه آن بشمار می آید. پیشنهاداتی به مدیران مربوطه و نیز محققات آتی ارائه شده است.
SANGI NOUR POUR A. Consequences of similarity to other customers in restaurant industry. mieaoi 2022; 11 (40) : 17 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1692-fa.html
سنگی نور پور عباس. پسآیندهای شباهت با سایر مشتریان در صنعت رستوران. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1401; 11 (40) :399-423