1- استادیار، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران (نویسنده مسئول) ، e.niazi@gu.ac.ir 2- استادیار، گروه مدیریت و حسابداری، موسسه آموزش عالی شرق گلستان، گنبدکاووس، ایران. 3- کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت و حسابداری، موسسه آموزش عالی شرق گلستان، گنبدکاووس، ایران.
چکیده: (80 مشاهده)
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی با رضایت مشتری و جذابیت سازمانی با نقش میانجی شهرت سازمان انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مشتریان شعب بانکهای ملی، صادرات، ملت و قوامین گرگان میباشند که با توجه به تعداد زیاد اعضای جامعه آماری، حجم نمونه 384 نفر در نظر گرفته شده است. شیوه نمونهگیری، غیراحتمالی در دسترس میباشد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد که روایی آن طبق نظر اساتید و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ 0.81 مورد تایید قرار گرفته است، استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان میدهند که مسئولیت اجتماعی میتواند به طور معناداری بر شهرت و رضایت مشتری تأثیر بگذارد و همچنین جذابیت سازمانی را افزایش دهد. این نتایج تأکید میکنند که سازمانها با سرمایهگذاری در برنامههای مسئولیت اجتماعی سازمانی و تقویت شهرت خود، میتوانند به بهبود تجربه مشتری، جذب استعدادها و ارتقاء موقعیت خود در بازار کمک کنند. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهند که توجه به مسئولیت اجتماعی و تلاش برای ارتقاء شهرت سازمان میتواند به عنوان یک مزیت رقابتی مهم در دنیای رقابتی امروز محسوب شود. با توجه به نتایج پژوهشهای اخیر، به نظر میرسد که مسئولیت اجتماعی سازمانی به عنوان یک ابزار استراتژیک در مدیریت برند و بهبود روابط با مشتریان و کارکنان عمل میکند. بنابراین، سازمانها باید به تقویت برنامههای مسئولیت اجتماعی سازمانی و بهبود شهرت سازمان خود به عنوان یک استراتژی کلیدی برای افزایش رضایت مشتری و جذب استعدادها توجه ویژهای داشته باشند.
Niazi E, Bagheri R, Farahi S. Investigating the relationship between social responsibility and customer satisfaction and organizational attractiveness in the banking system with the mediating role of organizational reputation. mieaoi 2026; 14 (50) : 20 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1701-fa.html
نیازی عیسی، باقری رامین، فراهی صادق. بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی با رضایت مشتری و جذابیت سازمانی در نظام بانکی با نقش میانجی شهرت سازمان. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1404; 14 (50) :503-528