[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 34 - ( 3-1400 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
"نظام پاسخگویی دانشگاه آزاد اسلامی : رویکردی تطبیقی و ارائه الگوی مناسب "
علی کارگر زنجانی1 ، ابوالحسن فقیهی2 ، رضا نجف بیگی3
1- دانش آموخته دوره دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، a.faghihi@srbiau.ac.ir
3- استاد گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (233 مشاهده)
پاسخگویی دانشگاه آزاد اسلامی به معنای تعهد و مسئولیت پذیری آن به منظور تأمین خواسته ها و منافع ذینفعان داخلی و بیرونی و گزارش دهی به آنان در باره نتایج و دستاوردهای دانشگاه است. پاسخگویی مناسب می تواند اعتماد، مشروعیت، مشارکت و حمایت ذینفعان درون وبرون سازمانی را به همراه داشته باشد و در موفقیت و تعالی دانشگاه نقش کلیدی ایفاء نماید. بر این مبنا توصیف مفاهیم و بررسی نظام پاسخگویی دانشگاه آزاد اسلامی و تبیین عوامل تأثیر گذار بر آن و ارائه یک الگوی مناسب پاسخگویی هدف کلی این پژوهش را تشکیل می دهد. در مطالعه توصیفی همبستگی حاضر، نظام پاسخگویی دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از دو نوع پرسشنامه محقق ساخته و در سطح یک نمونه آماری شامل 384 نفر از مدیران، اعضاء هیئت علمی، پژوهشگران و دانشجویان دوره دکتری در بیش از 25 واحد دانشگاهی که به صورت تصادفی انتخاب گردیدند، بررسی شد. یافته های تحقیق نشان داد که از دید جامعه علمی و با بررسی تطبیقی دانشگاههای خصوصی هفت کشورآسیایی، میزان پاسخگویی دانشگاه آزاد اسلامی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و اختلاف معناداری بین وضعیت مطلوب و موجود پاسخگویی وجود دارد و پس از آزمون فرضیه های تحقیق با استفاده از روش همبستگی پیرسون، از آنجایی که در تمامی آنها ضریب همبستگی مثبت بوده است، تأیید گردیده و با اطمینان 99% می توان گفت که بین عوامل درون و برون سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی با نظام پاسخگویی آن رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. نتیجه اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان  نمادی از مدیریت گرایی جهت دستیابی به یک نظام پاسخگویی مطلوب ضمن توجه کامل به عوامل درون و برون
سازمانی تأثیر گذار باید با  جلب حمایت دولت ارزش و اهمیت رسالت خود را به جامعه علمی و مردم بشناساند.
 
واژه‌های کلیدی: پاسخگویی، نظارت، مطالعات تطبیقی، ذینفعان، دانشگاه آزاد اسلامی
متن کامل [PDF 478 kb]   (46 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/6 | پذیرش: 1400/2/29 | انتشار: 1400/3/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Professor, Department of Public Administration, Science and Research Branch, Islamic Azad University A, Faqihi A, Najaf Beigi R. "Accountability system of Islamic Azad University: a comparative approach and providing a suitable model". mieaoi 2021; 10 (34) :345-365
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1766-fa.html

کارگر زنجانی علی، فقیهی ابوالحسن، نجف بیگی رضا. "نظام پاسخگویی دانشگاه آزاد اسلامی : رویکردی تطبیقی و ارائه الگوی مناسب ". نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1400; 10 (34) :345-365

URL: http://mieaoi.ir/article-1-1766-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 34 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4692