رابطه اخلاق اسلامی و عدم تقارن اطلاعات در بازار کار
|
نفیسه صالح نیا1، تقی ابراهیمی سالاری2 |
1- دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد 2- عضو هیات علمی گروه اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد |
|
چکیده: (7775 مشاهده) |
چکیده یکی از فروض اساسی کارآیی بازارهای رقابتی، فرض اطلاعات کامل است که این فرض در سالهای اخیر زیر سؤال رفته، و عدمتقارن اطلاعات در بازار به عنوان موضوعی مهم مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفتهاست. مطالعات نشان می دهد عدم تقارن اطلاعات کارآیی بازار را زیر سؤال میبرد. بازارها از جمله عناصر اساسی اقتصاد هستند و از این رو ارائه مدلهایی از بازار کارا از اصلیترین دغدغههای اقتصاددانان در زمانهای مختلف بودهاست. بازار کار در کنار بازار کالا، پول و سرمایه، نظام اقتصادی را شکل می دهد. عدمتقارن اطلاعات در این بازار می تواند کارآیی این بازار را دچار اختلال کند. مثلاً، اگر هنگام استخدام نیروی کار، کارفرما قادر به تشخیص کارگر با بهرهوری پایین یا بالا نباشد، ممکن است که بازار نیروی کار او رو به اضمحلال رود و به بازاری تبدیل شود که در آن تنها افراد با بهرهوری پایین، با دستمزد کم، استخدام شوند، هزینهها افزایش یابد، کارگران با استعداد از بازار خارج شوند و ... بنابراین بازارهای با اطلاعات ناقص عموما ناکارا هستند. از این رو باید در جهت کاهش عدم تقارن اطلاعات در بازار گام برداشت. با بررسی بازار کار اسلامی درمییابیم که اسلام با در نظر گرفتن عدم تساوی اطلاعات از همان ابتدا به دنبال ارائه مدلی از بازار بوده که عدم تقارن اطلاعات در آن به حداقل رسیده باشد. عناصر اخلاقی کار و تولید در آموزههای دینی بسیار گسترده است و ارزش کار و تولید در اسلام، به رعایت اخلاق و ارزشهای دینی در این عرصه منوط است. رعایت اخلاق اسلامی از طریق ایجاد انگیزه کار، تقویت وجدان کاری، کاهش هزینه نظارت، پرهیز از کم کاری و اتلاف وقت و منابع و ... علاوه بر افزایش بهرهوری نیروی کار، منجر به کاهش عدم تقارن اطلاعات و افزایش کارآیی بازار می شود. در این مقاله، پس از بیان مبانی نظری در زمینه عدم تقارن اطلاعات و اخلاق کار در اسلام، برخی از اصول اخلاقی اسلام در ارتباط با عدم تقارن اطلاعات در بازار، بیان شده است. این بررسی نشان می دهد رعایت اصول و ارزشهای اخلاقی توصیه شده در اسلام، عدم تقارن اطلاعات را کاهش داده، و کارآیی بازار را افزایش می دهد. در مجموع می توان گفت شناسایی و تحقّق عینی این عناصر، علاوه بر افزایش کارآیی بازار، زمینه ساز بهینهسازی فعالیت های تولیدی و در نتیجه رشد اقتصادی است. |
|
واژههای کلیدی: واژگان کلیدی: بازار کار اسلامی، اخلاق اسلامی، عدم تقارن اطلاعات، کارآیی بازار |
|
متن کامل [PDF 249 kb]
(1147 دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1394/9/10 | پذیرش: 1394/9/10 | انتشار: 1394/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|