1- گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران 2- گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران (نویسنده مسئول) ، alijafari1355@iau.ir
چکیده: (3 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل کیفیت خدمات حسابداری است. این پژوهش از نظر ماهیت، پژوهش اصیل و از لحاظ هدف، بنیادی و از نظر روش شناخت، توصیفی از نوع پیمایشی و از لحاظ بُعد زمانی، از نوع مقطعی است. بر اساس پارادایم تفسیری و ماهیت دادهها، این پژوهش یک پژوهش کیفی است که با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است. دادههای پژوهش با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته با 23 نفر از خبرگان، شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه، مدیران و مشتریان شرکتهای حسابداری، منتخب به روش نمونهگیری نظری در سال 1403 گردآوری شد و مطابق رهیافت نظریه دادهبنیاد نظاممند اشتراوس و کوربین (1998) با نسخه 2024 نرمافزار مکسکیودیاِی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج به شکلگیری مدل کیفیت خدمات حسابداری در چارچوب مدل پارادایمی انجامید، که این مدل شامل 7 مقوله برای پدیده محوری، 7 مقوله برای شرایط علّی، 4 مقوله برای راهبردها، 5 مقوله برای شرایط زمینهای، 3 مقوله برای شرایط مداخلهگر و 5 مقوله پیامدهای مرتبط با پدیده محوری است. برنامههای آموزش حسابداری، دانش حسابداران از دنیای کسبوکار، و تخصص، دانش سیستم اطلاعاتی، خلاق بودن، قابلیتهای فناوری اطلاعات و مهارتهای شخصی و ارتباطی حسابداران از عوامل موثر بر کیفیت خدمات حسابداری، و کیفیت اطلاعات حسابداری، مزیت رقابتی، ارزش درک شده مشتری، رضایتمندی مشتری و وفاداری مشتری پیامدهای آن میباشند.
Bidarvand R, Jafari A, Abdi R, Shahvalizadeh A. Designing an accounting service quality model with a grounded theory approach. mieaoi 2024; 13 (49) : 21 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1862-fa.html
بیداروند رضا، جعفری علی، عبدی رسول، شاه ولی زاده عادل. طراحی مدل کیفیت خدمات حسابداری با رویکرد نظریه دادهبنیاد. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1403; 13 (49) :503-532