1- گروه حسابداری، رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. 2- گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران (نویسنده مسئول) ، sbarari@iau.ac.ir 3- گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
چکیده: (14 مشاهده)
در این پژوهش رابطه بین عوامل راهبری و شرکتی با رتبه اعتباری مورد سنجش قرار می گیرد. جامعهآماری در این پژوهش، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال 1391 تا پایان سال 1401 به مدت 11 سال می باشد که 90 شرکت طبق روش حذف سیستماتیک انتخاب شده اند. لذا تعداد مشاهدات بر اساس سال- شرکت 990 می باشد.فرضیه ها به روش رگرسیون چند متغیره مبتنی بر داده های ترکیبی مورد آزمون قرار گرفتند.راهبری شرکتی به دو دسته درونی و بیرونی تفکیک شده و اندازه گیری راهبری شرکتی درونی از روش امتیازدهی(47 امتیازی) با توجه به چهار سازوکار مهمیعنی هیئت مدیره، بررسی جلسات هیئت مدیره، کمیته حسابرسی و ساختار مالکیت استفاده شده است و برای اندازه گیری راهبری شرکتی بیرونی از شاخص رقابت صنایع استفاده شده است.همچنین عوامل شرکتی شرکتی به دو قسمت درونی و بیرونی تفکیک شده است که عوامل درونی شرکتی به عنوان متغیرهای کنترلی در نظر گرفته شده و عوامل بیرونی مربوط به شاخص های بازاری سهام مانند نقدشوندگی سهام، بازده سهام، نوسان سهام و ارزش شرکت می باشند. یافتههای پژوهش نشان می دهد که عوامل راهبری درونی و بیرونی بر رتبه اعتباری تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین عوامل شرکتی(نقدشوندگی سهام، بازده سهام، نوسان سهام و ارزش شرکت) بر رتبه اعتباری تاثیر مثبت و معناداری دارند. تشکیل یک مرکز اعتبارسنجی داخلی که مبتنی بر معیارهای بومی و ترکیبی از دادههای مالی و کیفی باشد، میتواند به شفافسازی فضای اقتصادی کشور کمک کند.
zahra mirnorolahi S, brari nokashti S, azadi K. Examining the credit rating of companies with a focus on governance and corporate factors. mieaoi 2023; 12 (43) : 21 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1901-fa.html
میرنوراللهی سیده زهرا، براری نوکاشتی صغری، آزادی کیهان. بررسی رتبه اعتباری شرکت ها با تمرکز بر عوامل راهبری و شرکتی. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1402; 12 (43) :537-572