[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 43 - ( 4-1402 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رتبه اعتباری شرکت ها با تمرکز بر عوامل راهبری و شرکتی
سیده زهرا میرنوراللهی1 ، صغری براری نوکاشتی2 ، کیهان آزادی3
1- گروه حسابداری، رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
2- گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران (نویسنده مسئول) ، sbarari@iau.ac.ir
3- گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
چکیده:   (14 مشاهده)
در این پژوهش رابطه بین عوامل راهبری و شرکتی با رتبه اعتباری مورد سنجش قرار می گیرد. جامعه آماری در این پژوهش، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال 1391 تا پایان سال 1401 به مدت 11 سال می باشد که 90 شرکت طبق روش حذف سیستماتیک انتخاب شده اند. لذا تعداد مشاهدات بر اساس سال- شرکت 990 می باشد. فرضیه ها به روش رگرسیون چند متغیره مبتنی بر داده های ترکیبی مورد آزمون قرار گرفتند.راهبری شرکتی به دو دسته درونی و بیرونی تفکیک شده و اندازه گیری راهبری شرکتی درونی از روش امتیازدهی(47 امتیازی) با توجه به چهار سازوکار مهم یعنی هیئت مدیره، بررسی جلسات هیئت مدیره، کمیته حسابرسی و ساختار مالکیت استفاده شده است و برای اندازه گیری راهبری شرکتی بیرونی از شاخص رقابت صنایع استفاده شده است.همچنین عوامل شرکتی شرکتی به دو قسمت درونی و بیرونی تفکیک شده است که عوامل درونی شرکتی به عنوان متغیرهای کنترلی در نظر گرفته شده و عوامل بیرونی مربوط به شاخص های بازاری سهام مانند نقدشوندگی سهام، بازده سهام، نوسان سهام و ارزش شرکت می باشند. یافته‌های پژوهش نشان می دهد که عوامل راهبری درونی و بیرونی بر رتبه اعتباری تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین عوامل شرکتی(نقدشوندگی سهام، بازده سهام، نوسان سهام و ارزش شرکت) بر رتبه اعتباری تاثیر مثبت و معناداری دارند. تشکیل یک مرکز اعتبارسنجی داخلی که مبتنی بر معیارهای بومی و ترکیبی از داده‌های مالی و کیفی باشد، می‌تواند به شفاف‌سازی فضای اقتصادی کشور کمک کند.
 
شماره‌ی مقاله: 21
واژه‌های کلیدی: رتبه اعتباری، عوامل راهبری درونی، عوامل راهبری بیرونی، عوامل شرکتی
متن کامل [PDF 1400 kb]   (5 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/1/11 | پذیرش: 1402/3/26 | انتشار: 1402/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zahra mirnorolahi S, brari nokashti S, azadi K. Examining the credit rating of companies with a focus on governance and corporate factors. mieaoi 2023; 12 (43) : 21
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1901-fa.html

میرنوراللهی سیده زهرا، براری نوکاشتی صغری، آزادی کیهان. بررسی رتبه اعتباری شرکت ها با تمرکز بر عوامل راهبری و شرکتی. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1402; 12 (43) :537-572

URL: http://mieaoi.ir/article-1-1901-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 43 - ( 4-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4718