تحلیلی از منفعت تولیدکننده در چهارچوب رهیافت اخلاق در اقتصاد
|
حمید ابریشمی1، حمید پاداش2، سید مجتبی فائزی3 |
1- عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران 2- دانشجوی دکتری و مدرس دانشگاه آیتاللهالعظمی بروجردی (ره) 3- فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی دانشگاه تهران (نویسنده مسئول) |
|
چکیده: (5438 مشاهده) |
چکیده
زمینه: منظور از اصطلاح "اخلاق در اقتصاد"، در واقع تفسیر و برداشتی از علم اقتصاد و موضوعات مورد مطالعه آن است که وجه اخلاقی را نیز برای تبیین بهتر و واقع بینانهتر رفتارهای اقتصادی در نظر می گیرد.
روش: با استفاده از مطالعه موردی (تولیدکنندگان مرکبات) و روشهای کمی خاص، کاهش منفعت بلندمدت تولیدکننده را در صورت عدم رعایت اخلاق در تولید با استناد به بحث های نظری تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.
یافتهها: عدم رعایت اخلاق توسط تولیدکننده سبب کاهش منفعت او در بلند مدت شده و بینش اقتصادی او نسبت به منفعت بلند مدت، به دور از هرگونه توصیه یا دستور اخلاقی وی را ملزم به رعایت اخلاق در کنشهای اقتصادی خواهد کرد.
نتایج: رعایت اخلاق بر منفعت بلندمدت تولیدکننده تأثیر معنیدار دارد. باور و بینش معطوف به منفعت (اخلاق منفعت بنیان) در کنشگران یا عاملین اقتصادی، بهترین روش برای الزام ملاحظات اخلاقی در اقتصاد و افزایش منفعت میباشد. |
|
واژههای کلیدی: واژگان کلیدی: بینش اقتصادی، هزینه فریب، تعادل کیفیت، انتخاب معکوس، منفعت تولید کننده. |
|
متن کامل [PDF 144 kb]
(943 دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1394/10/15 | پذیرش: 1394/10/15 | انتشار: 1394/10/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|