رفتار مصرف کننده در ایران و نظریه اقتصاد اسلامی
|
رضا اکبریان1، نجمه ساجدیان فرد2، نرگس ساجدیان فرد3 |
1- دانشیار و عضو هیئت علمی بخش اقتصاد دانشگاه شیراز 2- دانشجوی دکتری تخصصی علوم اقتصادی دانشگاه شیراز 3- کارشناس تحلیل اقتصادی شرکت توزیع نیرویی برق شیراز |
|
چکیده: (7702 مشاهده) |
مصرف و رفتار مصرفی افراد در هر جامعهای تحت تأثیر عواملی همچون بیکاری، فقر، توسعه نیافتگی و همچنین اعتقادات و ارزش های حاکم بر آن جامعه می باشند. از آنجایی که مصرف و رفتار مصرفی متأثر از عوامل ارزشی و هنجاری نیز می باشد؛ لازم است که بعد هنجاری اقتصاد نیز در کنار بعد اثباتی مد نظر قرار گیرد و این همان وجه تمایز اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف می باشد. بنابراین، اصلاح الگوی مصرف در اقتصاد اسلامی هم به سبب توسعه یافتگی و هم به سبب بعد خودسازی انسان و مهار تمایلات غریزی همچون خودخواهی، حرص، طمع و تجمل گرایی از اهمیت خاصی برخوردار است و زمینه نظریه رفتار مصرف کننده، اقتصاد اسلامی به بیان مفروضات خاص خود می پردازد. به منظور تبیین این موضوع، در این پژوهش ابتدا تفاوت میان اقتصاد متعارف و اقتصاد اسلامی بیان شده و سپس مفروضات نظریه رفتار مصرف کننده اسلامی ارایه می شود. سپس، به دلیل اهمیت موضوع در اقتصاد ایران اسلامی، با استفاده از پرسشنامه به جمع آوری اطلاعات از 420 پاسخگوی مسلمان از نقاط مختلف ایران و به روش توصیفی، به تحلیل نتایج پرداخته شده است. نتایج نشان دهنده آن است که میان رفتار مصرفی رفتار مصرف کنندگان مسلمان ایرانی و مفروضات نظریه رفتار مصرف کننده اسلامی، فاصله وجود دارد. |
|
واژههای کلیدی: نظریه مصرف کننده اسلامی، اقتصاد اسلامی، مصرف، ایران |
|
متن کامل [PDF 615 kb]
(1981 دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/10 | پذیرش: 1395/12/10 | انتشار: 1395/12/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|