واقع سازی فروض و نظریه رفتار مصرفکننده در جامعه اسلامی ایران
|
محمد جواد محققنیا۱، سید احمد ابراهیمی۲، محیا بائی۳، اویس محرم اوغلی۳ |
۱- عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ۲- کارشناس ارشد بانکداری اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی ۳- دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد بانکداری اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی |
|
چکیده: (۴۵۲۲ مشاهده) |
اقتصاد خرد رایج، در حقیقت از مجموعهی پیش بینیهای کلی درباره رفتار واحدهای اقتصادی تشکیل
میشود. این اقتصاد برای پیش بینی رفتار، ابتدا هدفی را برای فاعل در نظر میگیرد و سپس روشی را برای دستیابی به آن هدف فرض میکند. محور بیشینه سازی منافع شخصی و روش عقلانی رفتار کردن در شکل ابزاری آن است. با در نظر گرفتن دو فرض مزبور، ارائه یک پیش بینی کلی برای واحدهای اقتصادی میسر میشود. از دیدگاه اسلام دو پیش فرض مزبور، آنگونه تصویر شدهاند که با ارزشهای اسلامی همخوانی ندارد بلکه لازم است پیش فرضهای دیگری متناسب با ارزشهای اسلامی جانشین آنها شود. رفتار یک فرد مسلمان در ابعاد مختلف و از جمله بعد اقتصادی متأثر از ارزشهای اسلامی است و ارزشهای اسلامی نیز به نوبه خود مبتنی بر اعتقادات اسلامی است. پژوهش حاضر به واقع سازی فروض نظریه تقاضا و همچنین منطق در رفتار تقاضا کننده در جامعه اسلامی می پردازد. و در نهایت معیارهای ارزیابی مبانی عملی مصرف جامعه اسلامی با نگاهی به مصرف در اقتصاد ایران پیشنهاد می گردد.
|
|
واژههای کلیدی: نظریه تقاضا، عقلانیت، رفتارهای عقلانی تعبدی |
|
متن کامل [PDF 189 kb]
(۹۰۲ دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/10 | پذیرش: 1395/12/10 | انتشار: 1395/12/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|