[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 18 - ( 3-1396 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کاستی‌های نظام آموزشی در حوزه اقتصاد (مقایسه‌ی تطبیقی سرفصل فعلی با سرفصل جدید)
روح‌اله شهنازی1، مجتبی پناهی2
1- استادیار بخش اقتصاد دانشگاه شیراز
2- دانشجوی کارشناسی ارشد بخش اقتصاد دانشگاه شیراز
چکیده:   (4384 مشاهده)

نظام آموزشی در حوزه اقتصاد در کشور ایران به دلایل متعددی از جمله فقدان واقعگرایی در آموزش علم اقتصاد، نداشتن پیوندهای معنادار با واقعیت‌ها و هنجارهای بومی کشور، داشتن ساختار آموزشی مشابه با ساختار آموزشی علم اقتصاد نئوکلاسیک و رویکردهای مشتق آن که در دنیا با چالشهای اساسی روبهرو شده، سیطره رویکردهای روششناسی مبتنی بر ریاضیات (صوری شدن و فرمالیسم)، کمبود مباحث اسلامی در سرفصلها وحاشیهای شدن مباحث اقتصاد اسلامی، در سال‌های اخیر با مشکلات اساسی روبهرو بوده است. لذا شورای تحول در علوم انسانی در صدد اصلاح این برنامه آموزشی برآمده و سرفصلهای پیشنهادی جدیدی ارائه داده است.

در این مقاله به بررسی سرفصلهای پیشنهادی برای رشته اقتصاد از طرف شورای تحول در علوم انسانی و همچنین مقایسه این سرفصلها با سرفصلهای فعلی رشته اقتصاد پرداخته شده است. شیوه کار در این پژوهش، به این شکل بوده که ابتدا تعداد 15 شاخص در حوزه تئوریک آموزش اقتصاد و حوزه ارتباط با واقعیت اقتصاد استخراج شده و بر طبق این شاخص‌ها دو سرفصل جدید (سرفصلهای پیشنهادی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی) و فعلی امتیازدهی و بررسی شده‌اند. طبق نتایج به دست آمده در اکثر شاخص‌ها برنامه آموزشی جدید نسبت به برنامه آموزش فعلی پیشرفت‌هایی را داشته است اما این پیشرفت چشمگیر نبوده و تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد

واژه‌های کلیدی: آموزش اقتصاد، برنامه آموزشی، تحول در علوم انسانی، اقتصاد ایران.
متن کامل [PDF 373 kb]   (947 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/3/6 | پذیرش: 1396/3/6 | انتشار: 1396/3/6
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Identify shortcomings in Economics Curriculum (Comparison of current with new headlines) Identify shortcomings in Economics Curriculum (Comparison of current with new headlines) . mieaoi 2017; 6 (18) :143-180
URL: http://mieaoi.ir/article-1-457-fa.html

شهنازی روح‌اله، پناهی مجتبی. بررسی کاستی‌های نظام آموزشی در حوزه اقتصاد (مقایسه‌ی تطبیقی سرفصل فعلی با سرفصل جدید) . نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1396; 6 (18) :143-180

URL: http://mieaoi.ir/article-1-457-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 18 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645