بررسی کاستیهای نظام آموزشی در حوزه اقتصاد
(مقایسهی تطبیقی سرفصل فعلی با سرفصل جدید)
|
روحاله شهنازی1، مجتبی پناهی2 |
1- استادیار بخش اقتصاد دانشگاه شیراز 2- دانشجوی کارشناسی ارشد بخش اقتصاد دانشگاه شیراز |
|
چکیده: (4850 مشاهده) |
نظام آموزشی در حوزه اقتصاد در کشور ایران به دلایل متعددی از جمله فقدان واقعگرایی در آموزش علم اقتصاد، نداشتن پیوندهای معنادار با واقعیتها و هنجارهای بومی کشور، داشتن ساختار آموزشی مشابه با ساختار آموزشی علم اقتصاد نئوکلاسیک و رویکردهای مشتق آن که در دنیا با چالشهای اساسی روبهرو شده، سیطره رویکردهای روششناسی مبتنی بر ریاضیات (صوری شدن و فرمالیسم)، کمبود مباحث اسلامی در سرفصلها وحاشیهای شدن مباحث اقتصاد اسلامی، در سالهای اخیر با مشکلات اساسی روبهرو بوده است. لذا شورای تحول در علوم انسانی در صدد اصلاح این برنامه آموزشی برآمده و سرفصلهای پیشنهادی جدیدی ارائه داده است.
در این مقاله به بررسی سرفصلهای پیشنهادی برای رشته اقتصاد از طرف شورای تحول در علوم انسانی و همچنین مقایسه این سرفصلها با سرفصلهای فعلی رشته اقتصاد پرداخته شده است. شیوه کار در این پژوهش، به این شکل بوده که ابتدا تعداد 15 شاخص در حوزه تئوریک آموزش اقتصاد و حوزه ارتباط با واقعیت اقتصاد استخراج شده و بر طبق این شاخصها دو سرفصل جدید (سرفصلهای پیشنهادی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی) و فعلی امتیازدهی و بررسی شدهاند. طبق نتایج به دست آمده در اکثر شاخصها برنامه آموزشی جدید نسبت به برنامه آموزش فعلی پیشرفتهایی را داشته است اما این پیشرفت چشمگیر نبوده و تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد |
|
واژههای کلیدی: آموزش اقتصاد، برنامه آموزشی، تحول در علوم انسانی، اقتصاد ایران. |
|
متن کامل [PDF 373 kb]
(1037 دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/3/6 | پذیرش: 1396/3/6 | انتشار: 1396/3/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|