ارزیابی تاثیر بانکداری الکترونیکی بر روی سودآوری بانک سپه
( مطالعه موردی استان آذربایجانشرقی )
|
هدایت حسینزاده |
استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، ایران |
|
چکیده: (5565 مشاهده) |
اولین سودی که بانکها از ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی میبرند نام تجاری بهتر (برند) و توانایی پاسخگویی بهتر به خواستههای مشتریانش هست. بانکهایی که چنین سرویسهایی را ارائه میدهند به عنوان رهبران پیادهسازی تکنولوژی در فضای کسب و کار شناخته میشوند. هدف اصلی این رهبران به حداکثر رساندن سود برای صاحبان و ذینفعان میباشد. از دیدگاه بانکها، بانکداری الکترونیکی یعنی معاملات بسیار کم هزینه در مقایسه با بانکداری سنتی است. لذا در این پژوهش به بررسی تاثیر بانکداری الکترونیکی بر سودآوری بانکهای سپه در استان آذربایجانشرقی پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است. در این تحقیق برای آزمون فرضیهها از مدل رگرسیون خطی چند متغیره و برای تحلیل دادهها از روش تلفیقی (پنل دیتا) و بازه زمانی 1383 تا 1393 استفاده شده است. متغیر وابسته مورد استفاده در این تحقیق بازدهی دارایی است که از نسبت سود بانک به داراییهای بانک حاصل شده است و معیاری برای سودآوری و تلاش مدیران بانکها در سودآوری است. متغیرهای توضیحی نیز عبارت است از دستگاههای خودپرداز که معیار اصلی بانکداری الکترونیکی است، کارتهای اعتباری، دستگاههای رمزساز و سهم بازار که از نسبت سپردههای بانک به کل سپردههای بانکهای منتخب حاصل شده است. نتایج تحقیق حاکی از این است که دستگاههای خودپرداز و سهم بازار اثر مثبت و کارتهای اعتباری صادر شده از سوی بانک سپه اثر منفی بر سودآوری بانک سپه در استان آذربایجانشرقی میگذارد |
|
واژههای کلیدی: بازدهی دارایی، سهم بازار، فناوری اطلاعات و ارتباطات، پنل دیتا، بانکداری الکترونیکی |
|
متن کامل [PDF 241 kb]
(1223 دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/4/20 | پذیرش: 1396/4/20 | انتشار: 1396/4/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|