شناسایی بازارهای هدف کالاهای صنعتی با فناوری بالای ایران در کشورهای اسلامی
|
پریسا یعقوبی منظری1، مهدی رضایی2 |
1- عضو هیأت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی (نویسنده مسئول) 2- عضو هیأت علمی موسسه ی مطالعات و پژوهش های بازرگانی |
|
چکیده: (3775 مشاهده) |
هدف از این مقاله شناسایی بازار هدف صادراتی کالاهای با فناوری بالای ایران به کشورهای اسلامی براساس شاخصهای اقتصادی کشور که برعرضه صادرات ایران تاثیرگذارند و نیز وضعیت کشورهای اسلامی از حیث اقتصادی و محیطی که برتقاضای صادرات ایران مؤثرند، میباشد. این مقاله برای شناسائی بازارهای هدف کالاهای با فناوری بالای ایران به کشورهای اسلامی، از مدل پشتیبانی از تصمیم، براساس طبقهبندی SITC ویرایش 4، در دوره زمانی 2015-2008 استفاده کرده است.
یافتههای این مقاله نشان میدهد که مهمترین بازارهای هدف برای کالاهای با فناوری بالای ایران، بیشتر کشورهای مالزی، قطر، ترکیه و بحرین که رشد اقتصادی و تجارت بالائی را در
سالهای اخیر تجربه کردهاند میباشد؛ لذا تمرکز برنیاز این کشورها به کالاهای با فناوری بالا همراه با در نظر گرفتن مزیتهای کشور در تولید این کالاها، میتواند منجر به بهبود صادرات ایران در این کالاها شود. |
|
واژههای کلیدی: صادرات، کالاهای با فناوری بالا، مدل پشتیبانی از تصمیم، کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی |
|
متن کامل [PDF 248 kb]
(1253 دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/8/23 | پذیرش: 1397/8/23 | انتشار: 1397/8/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|