[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 25 - ( 11-1397 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین و اولویت‌بندی عوامل انگیزشی مؤثر بر عرضه و تقاضای صکوک اجاره با استفاده از AHP فازی (مورد مطالعه: شهرداری‌ مشهد)
وحید ارشدی1، مصطفی سلیمی‌فر2، امیرحسین اخروی3
1- استاد دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول)
2- استادیار پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
3- استادیار گروه مدیریت- مجتمع آموزش عالی گناباد
چکیده:   (3259 مشاهده)
گسترش شهرنشینی نیازمند ایجاد پروژه­های زیرساختی و زیربنایی و اجرای طرح­های توسعه شهری است که به دلیل محدودیت­های منابع درآمدی شهرداری­ها  اجرای آن­ها همواره با چالش­های بسیاری مواجه بوده است. لذا این نهادهای عمومی نیازمند دستیابی به منابع تامین مالی جدیدی هستند که به آن­ها در انجام وظایف عمرانی خود کمک نماید. یکی از این شیوه­های تامین مالی موجود صکوک اجاره می‌باشد که برای شکل­گیری این بازار جدید مالی، شناسایی عوامل و تبیین انگیزه­های طرفین عرضه­کننده (شهرداری‌ها) و تقاضاکننده (سرمایه‌گذاران) آن از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. هدف این مقاله تبیین عوامل انگیزشی هر دو جانب بازار می­باشد. روش تحقیق مورد استفاده کتابخانه­ای، توصیفی و پیمایشی بوده است که برای انجام پیمایش از ابزارهای  مصاحبه اکتشافی و مطالعه کتابخانه­ای جهت استخراج عوامل انگیزشی موثر بر بازار صکوک و توزیع پرسش­نامه بین کارشناسان مالی شهرداری و تقاضاکنندگان بالقوه بازار صکوک جهت اولویت‌بندی این عوامل استفاده شده‌است. یافته­های تحقیق با استفاده از تکنیک سلسله مراتب فازی، نشان می­دهد که عوامل انگیزشی طرف عرضه به ترتیب اولویت عبارتند از: فروش کامل اوراق، اعتماد به شرکت­های تأمین سرمایه، آزادی عمل در مصرف وجوه، مالیات بر اوراق، هزینه بیمه دارایی،  مشخص بودن ضوابط تعیین و ارزش­گذاری دارایی­ها، مکانیسم قیمت­گذاری اوراق، نوآوری در طراحی اوراق و فرآیند بوروکراسی می­باشد همچنین عوامل انگیزشی طرف تقاضا، به ترتیب اولویت عبارتند از: بازدهی صکوک نسبت به سایر اوراق، نقد شوندگی، فرهنگ­سازی در جهت توسعه بازار، سررسید اوراق، ریسک قانونی، شفافیت و رقابت، اعتماد به ناشر، نوع دارایی موضوع اوراق، روش قیمت­گذاری اوراق (ثابت یا شناور) می­باشد. لذا در صورت توجه به این عوامل می­توان بازار صکوک اجاره را برای شهرداری­ها راه­اندازی کرد.
 
واژه‌های کلیدی: صکوک اجاره شهرداری‌ها، اقتصاد شهر، عوامل انگیزشی بازار صکوک اجاره و تکنیک سلسله مراتب فازی
متن کامل [PDF 244 kb]   (681 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/11/24 | پذیرش: 1397/11/24 | انتشار: 1397/11/24
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Explanation Of The Motivational Factors Affecting To Sukuk Market Of Municipalities Using The Fuzzy Analytical Hierarchy Process . mieaoi 2019; 7 (25) :97-122
URL: http://mieaoi.ir/article-1-769-fa.html

ارشدی وحید، سلیمی‌فر مصطفی، اخروی امیرحسین. تبیین و اولویت‌بندی عوامل انگیزشی مؤثر بر عرضه و تقاضای صکوک اجاره با استفاده از AHP فازی (مورد مطالعه: شهرداری‌ مشهد). نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1397; 7 (25) :97-122

URL: http://mieaoi.ir/article-1-769-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 25 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645