بررسی میزان التزام و اعتقاد مردم شهر کابل به رفتارهای اقتصادی توصیهشده در زمینه مصرف در اسلام
|
صادقعلی موحدمنش۱ ، محمد غفاریفرد۲ ، زینالله صادقی۳  |
۱- استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور (نویسنده مسئول) ۲- استادیار گروه اقتصاد دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع) ۳- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع) |
|
چکیده: (۳۸۸۵ مشاهده) |
رفتارهای اقتصادی فرد مسلمان، یکی از مهمترین رفتارهای اجتماعی است که زندگی شخصی و اجتماعی او را تحت تأثیر قرار میدهد. از مهمترین نوع رفتارهای اقتصادی، مصرف میباشد. در بخش مصرف 7 اصل از متون دینی استخراج گردیده است. جامعه آماری مردم شهر کابل میباشد و تعداد نمونه توسط فرمول کوکران 384 نفر در بخش مصرف تعیین گردیده است. اطلاعات نمونه مذکور به احتمال 95 درصد قابلتعمیم بهکل جمعیت آماری میباشد. اطلاعات آماری توسط پرسشنامه گردآوریشده و از طریق نرمافزار Excel و SPSS 21 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. در بخش مصرف از میان متغیرهای مستقل، بیشترین رابطه را در التزام به اصول مربوطه متغیرهای سن، تحصیلات، نوع شغل و متوسط درآمد ماهانه خانوار دارا میباشد و در بخش اعتقاد به اصول مربوط به مصرف، متغیرهای تحصیلات و متوسط درآمد ماهانه خانوار بیشتر از سایر متغیرها تأثیرگذار است. نتایج آزمون نشان میدهد که بهطور متوسط 53.4 درصد جامعه پابند به اصول مربوطه در حوزه مصرف میباشند و 50.3 درصد افراد جامعه به اصول مذکور اعتقاد دارند. آزمون کای دو و t تک نمونهای این امر را تصدیق میدارد. بهطور کل میتوان گفت که بیش از نصف جامعه به رفتارهای اقتصادی توصیهشده در اسلام در حوزه مصرف التزام و اعتقاد دارند و بین درجه التزام و اعتقاد مردم به اصول مربوط به مصرف تفاوت قابلتوجهی وجود ندارد. |
|
واژههای کلیدی: اسلام، فرهنگ، مصرف، التزام، اعتقاد، معناداری |
|
متن کامل [PDF 207 kb]
(۸۸۷ دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/3/31 | پذیرش: 1398/10/14 | انتشار: 1398/10/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|