1- استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور (نویسنده مسئول) 2- استادیار گروه اقتصاد دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع) 3- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع)
چکیده: (3887 مشاهده)
رفتارهای اقتصادی فرد مسلمان، یکی از مهمترین رفتارهای اجتماعی است که زندگی شخصی و اجتماعی او را تحت تأثیر قرار میدهد. از مهمترین نوع رفتارهای اقتصادی، مصرف میباشد. در بخش مصرف 7 اصل از متون دینی استخراج گردیده است. جامعه آماری مردم شهر کابل میباشد و تعداد نمونه توسط فرمول کوکران 384 نفر در بخش مصرف تعیین گردیده است. اطلاعات نمونه مذکور به احتمال 95 درصد قابلتعمیم بهکل جمعیت آماری میباشد. اطلاعات آماری توسط پرسشنامه گردآوریشده و از طریق نرمافزار Excelو SPSS 21مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. در بخش مصرف از میان متغیرهای مستقل، بیشترین رابطه را در التزام به اصول مربوطه متغیرهای سن، تحصیلات، نوع شغل و متوسط درآمد ماهانه خانوار دارا میباشد و در بخش اعتقاد به اصول مربوط به مصرف، متغیرهای تحصیلات و متوسط درآمد ماهانه خانوار بیشتر از سایر متغیرها تأثیرگذار است. نتایج آزمون نشان میدهد که بهطور متوسط 53.4 درصد جامعه پابند به اصول مربوطه در حوزه مصرف میباشند و 50.3 درصد افراد جامعه به اصول مذکور اعتقاد دارند. آزمون کای دو و tتک نمونهای این امر را تصدیق میدارد. بهطور کل میتوان گفت که بیش از نصف جامعه به رفتارهای اقتصادی توصیهشده در اسلام در حوزه مصرف التزام و اعتقاد دارند و بین درجه التزام و اعتقاد مردم به اصول مربوط به مصرف تفاوت قابلتوجهی وجود ندارد.
Movahedmanesh S, Ghaffaryfard M, Sadeqi Z. Evaluate the obligation and beliefs of Kabul people to recommended economic behaviors in the field of consumption in Islam.. mieaoi 2020; 8 (29) :147-169 URL: http://mieaoi.ir/article-1-897-fa.html
موحدمنش صادقعلی، غفاریفرد محمد، صادقی زینالله. بررسی میزان التزام و اعتقاد مردم شهر کابل به رفتارهای اقتصادی توصیهشده در زمینه مصرف در اسلام. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1398; 8 (29) :147-169