بررسی شاخص ترکیبی عملکرد بازارهای اخلاقی ایران در بین کشورهای منتخب ( رویکرد مدل تلفیقی AHP-TOPSIS)
|
محمد غفاری فرد۱ ، عادله رحمتی۲ ، داوود یوسفزی۳  |
۱- استادیار،گروه اقتصاد اسلامی، دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری، دانشگاه بینالمللی اهلبیت(ع) (نویسنده مسئول) ۲- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه اقتصاد اسلامی، دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری، دانشگاه بینالمللی اهلبیت(ع) ۳- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه اقتصاد اسلامی، دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری، دانشگاه بینالمللی اهلبیت(ع). |
|
چکیده: (۳۵۱۴ مشاهده) |
بازارهای اخلاقی محل عرضه و تقاضای کالا و خدماتی است که از نظر مسائل اجتماعی استاندارد بوده و مسائل زیستمحیطی را مدنظر داشته باشند. وجود این بازارها برای توسعه پایدار امری ضروری و مهم است. هدف از مطالعه حاضر تعیین جایگاه ایران در بین کشورهای منتخب در بازارهای اخلاقی با استفاده از الگوهای تصمیمگیری چند معیاره بوده است. در این مطالعه با استفاده از نرمافزار expert choice برای وزن دهی شاخصها از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و جهت رتبهبندی شاخصهای ترکیبی از روش تاپسیس (Topsis) استفاده شده است. مطابق با مبانی نظری، جهت ایجاد شاخص ترکیبی از شاخصهای کیفیت زندگی، سرمایه اجتماعی، حکمرانی خوب، عملکرد محیط زیست و توسعه انسانی برای سالهای 2014، 2016 و 2018 استفاده شده است. مهمترین یافتههای تحقیق در سه سال ذکر شده نشان میدهد که چین در سال 2014 رتبه اول و ایران در این سال رتبه آخر را درمیان 15 کشور منتخب دارا بوده است. در سال 2016 ژاپن رتبه نخست و ایران رتبه هشتم را بهدست آورده است که حالت صعودی داشته است و در سال 2018 کشور سنگاپور رتبه اول و کشور ایران رتبه سیزدهم را درمیان کشورهای منتخب کسب کردهاند.
|
|
واژههای کلیدی: بازارهای اخلاقی، شاخصهای اخلاقی، کشورهای منتخب، تصمیمگیری چند معیاره |
|
متن کامل [PDF 953 kb]
(۸۲۲ دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/2 | پذیرش: 1399/3/31 | انتشار: 1399/4/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|