کارکرد نظام انگیزشی مستخرج از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در اقتصاد فرهنگ
|
بهنام عرب بافرانی۱ ، میثم موسائی۲ ، علیاصغر هادوینیا۳  |
۱- گروه اقتصاد، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. ۲- استاد دانشگاه تهران (نویسنده مسئول) ۳- دانشیار گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی |
|
چکیده: (۲۶۲۵ مشاهده) |
امروزه تحریمهای ظالمانهی دشمنان، محدودیتهای اقتصادی ناشی از آن، ضرورت محافظت از عرصهی فرهنگ در مقابل این تهاجمات و تدوین سازوکاری مبتنی بر مبانی اعتقادی و متناسب با مختصات بومی کشور، حوزهی اقتصاد فرهنگ را مورد توجه علاقهمندان به نظام اسلامی قرار داده است. نظام انگیزشی که شامل مجموعه قوای درونی و بیرونی محرک فرد به سمت اهداف است، ارتباط تنگاتنگی با اهداف فرد دارد. هدف غایی اقتصاد فرهنگ از منظر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بهعنوان سند بالادستی، جامع، برگرفته از منویات ارزشی و مبتنی بر شرایط بومی کشور، پیشرفت معنوی و مادی است. بر این اساس، نظام انگیزشی در اقتصاد فرهنگ متعارف با نظام انگیزشی مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از تفاوتهای بسیاری برخوردار خواهد بود. در این مقاله با روش تحلیل محتوای کیفی و مطالعه تطبیقی بهدنبال کارکرد نظام انگیزشی مستخرج از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در اقتصاد فرهنگ هستیم. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که بهکارگیری حداکثری نظام انگیزشی مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در عرصههایی چون مصرف، تولید، نیروی کار و بخش دولت، پیشنیاز و راهکار اساسی تحقق حداکثری مکتب اقتصاد فرهنگ مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.
|
|
واژههای کلیدی: فرهنگ، اقتصاد فرهنگ، نظام انگیزشی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت |
|
متن کامل [PDF 499 kb]
(۷۲۳ دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/4/27 | پذیرش: 1398/7/16 | انتشار: 1398/9/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|