۱- کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ۲- دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران (نویسنده مسئول) ، mohammadbashokouh@gmail.com ۳- دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده: (۲۶۴۲ مشاهده)
در فضای بهشدت رقابتی امروز، بانکها برخورداری از شایستگیهای محوری را نوعی استراتژی تجاری میبینند که باعث میشود بر اعتبارشان افزوده شود و سهمشان در بازار افزایش یابد. شایستگیهای محوری مجموعهای از مهارتهای ویژه است که یک شرکت یا سازمان را قادر میسازد محصولات یا خدماتی منحصربهفرد به مصرفکنندگان ارائه دهد و از این طریق واکنش مثبت آنها را برانگیزد. استفاده از ابزار شایستگی محوری به سازمانها اجازه میدهد تا با سرمایهگذاری بر نقاط قوت خود تمایزی قابلتوجه نسبت به رقبا کسب کند. هدف از پژوهش حاضر، تبیین اثر شایستگیهای محوری صنعت بانکداری بر واکنشهای مصرفکنندگان است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی است و ازنظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مشتریان صنعت بانکداری در شهر اردبیل به تعداد نامحدود بودند که 460 نمونه از طریق پرسشنامه استاندارد 37 گزینه ای مورد ارزیابی قرار گرفتند. روایی پرسشنامه از روش صوری و محتوایی، و روایی همگرا و تحلیل عاملی تأییدی، و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تأیید قرار گرفته است. جهت آزمون فرضیههای تحقیق از روش PLS استفاده شده و نتایج گویای آن است که تمامی فرضیهها مورد تأیید قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد که شایستگیهای محوری منجر به واکنش مثبت مصرفکننده میشود. همچنین تلاش در جهت افزایش رضایتمندی و اعتماد مشتریان نیز باعث افزایش تبلیغات دهانبهدهان مثبت، افزایش وفاداری و در نهایت قصد خرید آنها میگردد.
Eskandari N, Bashokouh ajirlo M, Rahimi kolour H. Investigating the effect of core competencies in the banking industry on positive behavioral responses of consumers. mieaoi 2021; 10 (34) :285-317 URL: http://mieaoi.ir/article-1-972-fa.html
اسکندری نادر، باشکوه اجیربو محمد، رحیمی کلور حسین. بررسی تأثیر شایستگیهای محوری در صنعت بانکداری بر واکنشهای مثبت رفتاری مصرفکنندگان. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. ۱۴۰۰; ۱۰ (۳۴) :۲۸۵-۳۱۷