[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 38 - ( 3-1401 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل بانک‌داری اجتماعی با رویکرد دوران پسا‌کرونا
حمید رضائی
استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی پردیسان، فریدونکنار، ایران ، rezaei.hamid66@gmail.com
چکیده:   (155 مشاهده)
اولین بخش از نظام‌ اقتصادی که تحت تأثیر شیوع پاندمی‌کرونا قرار گرفت، نظام بانک‌داری کشورها بود. لذا هدف پژوهش حاضر طراحی مدل بانک‌داری‌ اجتماعی با رویکرد دوران پسا‌کرونا در صنعت بانک‌داری کشور بود که از ترکیب روش دلفی‌فازی و مدل‌سازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. در این پژوهش، از نظرات اساتید دانشگاهی و مدیران حوزه صنعت بانک‌داری که شامل 20 نفر بودند، استفاده شد. برای غربال‌گری مؤلفه ها از روش دلفی‌فازی استفاده شد که میانگین دی‌فازی شده 44 مؤلفه بیشتر از 7/0 بود لذا 44 مؤلفه در قالب 5 بعد در این صنعت شناسایی شدند. سپس برای سطح‌بندی ابعاد از مدل‌سازی ساختاری- تفسیری و تحلیل MICMAC استفاده شد. نتایج ISM نشان دادند مدل بانک‌داری اجتماعی دارای چهار سطح است بدین صورت که زیربنای بانک‌داری اجتماعی در درجه اول عامل (ورود بانک به شبکه‌های اجتماعی برای مقاصد بازاریابی) و سپس در درجه دوم عامل (امکان ایجاد پلتفرم‌های مالی اجتماعی غیربانکی)، در درجه سوم عامل (ورود بانک به شبکه‌های اجتماعی برای انجام عملیات بانکی) و در درجه چهارم عوامل (اختصاصی‌سازی خدمات به مشتریان- استفاده از خرد جمعی برای ایجاد و توسعه محصولات و خدمات) هستند. همچنین نتایج MICMAC نشان دادند بعد (ورود بانک به شبکه‌های اجتماعی برای مقاصد بازاریابی) در خوشه مستقل و بعد (استفاده از خرد جمعی برای ایجاد و توسعه محصولات و خدمات) در خوشه پیوندی و ابعاد (امکان ایجاد پلتفرم‌های مالی اجتماعی غیربانکی- ورود بانک به شبکه‌های اجتماعی برای انجام عملیات بانکی) در خوشه خودمختار و بعد (اختصاصی‌سازی خدمات به مشتریان) در خوشه وابسته قرار دارند. در نهایت می‌توان نتیجه گرفت اگرچه اثرات منفی کووید-۱۹ بر صنعت بانک‌داری ناگزیر است، اما در صورت داشتن راه‌کار، می‌تواند به فرصت مناسبی برای بهبود و ارتقای وضعیت سیستم بانکی و به‌کارگیری روش‌های مناسب‌تر از طریق پژوهش در حوزه فناوری‌های نوین، برای جذب مشتریان،  نوآوری در ارایه محصولات و خدمات کامل و متنوع با هدف ارزش‌آفرینی برای مشتریان و بهبود عملکرد بانک‌ها و ایجاد فرصت‌ها و زیرساخت‌های جدید در صنعت بانکداری شود.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: بانکداری اجتماعی، دوران پسا کرونا، دلفی فازی، ساختاری تفسیری.
متن کامل [PDF 305 kb]   (45 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/8 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار: 1401/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rezaei H. Designing a Social Banking Model with a Post-Corona Approach. mieaoi. 2022; 11 (38) :93-111
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1048-fa.html

رضائی حمید. طراحی مدل بانک‌داری اجتماعی با رویکرد دوران پسا‌کرونا. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1401; 11 (38) :111-93

URL: http://mieaoi.ir/article-1-1048-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 38 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics & Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419