1- دانشجوی دکتری آنالیز ریاضی دانشگاه سمنان (نویسنده مسئول) ، z.lashgari@semnan.ac.ir 2- استاد گروه ریاضی دانشگاه سمنان 3- استادیار گروه ریاضی دانشگاه سمنان
چکیده: (1376 مشاهده)
در این مقاله بر اساس نظریه بازی تکاملی، یک مدل ریاضی جدید از استراتژی بانکها برای دادن وامهای اعتباری به مشتریان ارائه میکنیم. این مدل یک رویکرد کارآمد و واقعگرایانه را ارائه میدهد. هدف مقاله بررسی بازی تکاملی بین بانک و مشتریان برای اعطا تسهیلات و اعتبار است. مشتریانی که برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه میکنند را دو نوع در نظر میگیریم. نوع اول شامل اشخاص یا شرکتهای کوچک و متوسط (SME) هستند که درخواست دریافت وامهای خرد از بانک را دارند. نوع دوم شامل شرکتهای بزرگ هستند که درخواست وامهای کلان را از بانک دارند. رابطه بین بانک و مشتریان یک رابطه دو طرفه است. در تعامل بین بانک و مشتریان ممکن است آنها به یکدیگر اعتماد داشته باشند یا بخواهند رفتار فرصتطلبانه داشته باشند. این مدل به بانک کمک میکند تا بتواند به صورت هدفمند در مورد تخصیص تسهیلات به مشتریان تصمیم بگیرد و استراتژی بهینه را پیدا کند. این مقاله پارامترهای مؤثر بر این تصمیمات استراتژیک را بررسی میکند. نتایج نشان میدهد که با افزایش یا کاهش برخی از پارامترهای مطرح شده در مدل، بانکها میتوانند در اعطا تسهیلات به مشتریان به صورت موفقتر عمل کنند و در نهایت سودآوری آنها نیز افزایش مییابد.
Lashgari Z, Eshaghi Gordji M, Bahiraie A. A New Credit and Loan Lending Strategy in Banking Systems; an Evolutionary Game Theory Approach. mieaoi 2022; 11 (39) : 12 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1062-fa.html
لشگری زهره، اسحقی گرجی مجید، بحیرایی علیرضا. استراتژی بانکها برای اعطا تسهیلات به مشتریان: رویکرد نظریه بازی تکاملی. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1401; 11 (39) :301-325