1- دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، ایران. 2- استادیار، گروه مدیریت، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، ایران (نویسنده مسئول) ، dresmaeilhasanpour@gmail.com 3- دانشیار، عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. 4- استادیار، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، ایران
چکیده: (1180 مشاهده)
خردهفروشان از فنآوریهای جدید استفاده میکنند تا به نیازهای دائماً در حال تغییر مصرفکنندگان پاسخ دهند. مهمترین عامل در تعیین تندمصرفبودن محصولات، سرعت فروش آنهاست. افزایش سطح رقابت میان واحدهای خرده فروشی و گسترش دامنه انتخاب مشتریان، سبب شده است تا این واحدها، توجه ویژهای برای مشتریانی که اقدام به خرید های در لحظه (آنی) مینمایند، داشته باشند. در این راستا بانک سامان سالهاست با آگاهی از وجود ظرفیتهای بالقوه این صنعت و همچنین نظر به گذار بازار خردهفروشی ایران خدمات بازارپردازی متنوعی به خردهفروشان ارائه میدهد. هدف از این پژوهش طراحی الگوی بازارپردازی خردهفروشان جدید محصولات مصرفی تند گردش مورد حمایت بانک سامان بود. این تحقیق با مشارکت 25 نفر از بازار پردازان فروشگاههای زنجیرهای موردحمایت بانک سامان در شهر تهران از طریق مصاحبههای نیمه ساختار یافته و به روش نمونهگیری هدفمند انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری سه مرحلهای در پیاده سازی روش تحقیق تحلیل مضمون صورت گرفت. اعتبار سنجی اعتباریابی لینکلن و گوبا بود. نرمافزار استفادهشده مکس کیو دی ای بود و چهار مضمون اصلی؛ رفتار مصرفکننده، وظایفبازار پرداز، عوامل مورد نظر مصرفکننده در بازارپردازی و مدیریت امور فروشگاهی بهعنوان مضامین احصاءشده مشخص گردیدند و سپس الگوی بازارپردازی خردهفروشان مورد حمایت بانک سامان در محصولات مصرفی تند گردش طراحی گردید.
ebrahimi M, hasanpour E, mirabi V, mohebi S. Designing a new marketing model for retailers of fast-moving consumer products (Case study: Retailers supported by Saman Bank). mieaoi 2022; 11 (38) : 9 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1186-fa.html
ابراهیمی مصطفی، حسن پور اسماعیل، میرابی وحیدرضا، محبی سراج الدین. طراحی الگوی بازارپردازی خردهفروشان جدید محصولات مصرفی تند گردش مورد حمایت بانک سامان. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1401; 11 (38) :193-223