1- دانشجوی دکتری حسابداری، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران 2- استادیار گروه حسابداری، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران (نویسنده مسئول) ، azinfarbaboli@yahoo.com 3- استادیارگروه حسابداری، دانشگاه قم، قم ، ایران 4- استادیار گروه حسابداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده: (1007 مشاهده)
خوانایی گزارش ابزاری مهم برای ارتباط موثر شرکتها با استفاده کنندگان اطلاعات شرکت محسوب میشود. با توجه به اهمیت خوانایی گزارش و پیامدهای مالی آن، اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ با هدف بررسی تأثیر خوانایی گزارش مالی بر اعتبار تجاری با تأکید بر نقش توانایی مدیریت در ﺷﺮﻛتﻫﺎی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪﺷﺪه در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان انجام شده است. کشف ارتباط بین خوانایی گزارش مالی بر سیاستهای مالی و اعتباری شرکتها و تاثیر تواناییهای مدیریت بر میزان ارتباط بین آنها نوآوری این پژوهش میباشد. نمونه پژوهش شامل دادهﻫﺎی 142 ﺷﺮﻛﺖ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪﺷﺪه در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان، در دوره زﻣﺎﻧﻲ 1389 تا 1398میباشد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از ﻣﺪلﻫﺎی رﮔﺮﺳﻴﻮن ﭼﻨﺪ متغیره با دادههای تابلویی استفاده شده اﺳﺖ. برای سنجش خوانایی از دو شاخص فوگ و طول متن و برای سنجش توانایی مدیریت از مدل دمرجان و همکاران (2012) استفاده شد. نتایج حاصل شده نشان میدهد که خوانایی گزارش مالی با اعتبار تجاری ارتباط مستقیم معنی دار دارد. به عبارتی، شرکتهایی که گزارشهای مالی خواناتری دارند اعتبار تجاری بیشتری از تامین کنندگان دریافت میکنند. تجزیه تحلیل اضافی نشان میدهد که توانایی مدیریت، ارتباط مثبت خوانایی و اعتبار تجاری را تعدیل و تقویت میکند.
mahdavi R, azin far K, dadashi I, barzgar G O. investigate the effect of readability financial reporting on credit with emphasis on the role of management ability in listed companies in Tehran stock exchange. mieaoi 2022; 11 (39) : 8 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1199-fa.html
مهدوی رحمان، آذین فر کاوه، داداشی ایمان، برزگر قدرت ا.... بررسی تأثیر خوانایی گزارش مالی بر اعتبار تجاری با تاکید بر نقش توانایی مدیریت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1401; 11 (39) :195-220