[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 39 - ( 6-1401 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر خوانایی گزارش مالی بر اعتبار تجاری با تاکید بر نقش توانایی مدیریت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
رحمان مهدوی1 ، کاوه آذین فر 2، ایمان داداشی3 ، قدرت ا. . برزگر4
1- دانشجوی دکتری حسابداری، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی‌، بابل، ایران
2- استادیار گروه حسابداری، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی‌، بابل، ایران (نویسنده مسئول) ، azinfarbaboli@yahoo.com
3- استادیارگروه حسابداری، دانشگاه قم، قم ، ایران
4- استادیار گروه حسابداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده:   (730 مشاهده)
خوانایی گزارش ابزاری مهم برای ارتباط موثر شرکتها با استفاده کنندگان اطلاعات شرکت محسوب می‌شود. با توجه به اهمیت خوانایی گزارش و پیامدهای مالی آن،  اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ با هدف بررسی تأثیر خوانایی گزارش مالی بر اعتبار تجاری با تأکید بر نقش توانایی مدیریت در ﺷﺮﻛتﻫﺎی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪﺷﺪه در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان انجام شده است. کشف ارتباط بین خوانایی گزارش مالی بر سیاستهای مالی و اعتباری شرکتها و تاثیر توانایی‌های مدیریت بر میزان ارتباط بین آنها نوآوری این پژوهش می‌باشد. نمونه پژوهش شامل دادهﻫﺎی 142 ﺷﺮﻛﺖ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪﺷﺪه در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان، در دوره زﻣﺎﻧﻲ 1389 تا 1398می‌باشد.  برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از ﻣﺪلﻫﺎی رﮔﺮﺳﻴﻮن ﭼﻨﺪ متغیره با داده‌های تابلویی  استفاده شده اﺳﺖ. برای سنجش خوانایی از دو شاخص فوگ و طول متن و برای سنجش توانایی مدیریت  از مدل دمرجان و همکاران (2012) استفاده شد. نتایج حاصل شده نشان می‌دهد که خوانایی گزارش مالی با  اعتبار تجاری ارتباط مستقیم معنی دار دارد. به عبارتی، شرکتهایی که گزارش‌های مالی خواناتری دارند اعتبار تجاری بیشتری از تامین کنندگان دریافت می‌کنند. تجزیه تحلیل اضافی نشان می‌دهد که توانایی مدیریت،  ارتباط مثبت خوانایی و اعتبار تجاری را تعدیل و تقویت می‌کند.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: خوانایی گزارش مالی، توانایی مدیریت، اعتبار تجاری
متن کامل [PDF 828 kb]   (357 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/14 | پذیرش: 1400/12/23 | انتشار: 1401/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahdavi R, azin far K, dadashi I, barzgar G O. investigate the effect of readability financial reporting on credit with emphasis on the role of management ability in listed companies in Tehran stock exchange. mieaoi 2022; 11 (39) : 8
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1199-fa.html

مهدوی رحمان، آذین فر کاوه، داداشی ایمان، برزگر قدرت ا.... بررسی تأثیر خوانایی گزارش مالی بر اعتبار تجاری با تاکید بر نقش توانایی مدیریت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1401; 11 (39) :195-220

URL: http://mieaoi.ir/article-1-1199-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 39 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645