هدف این مقاله بررسی تاثیر دینداری بر مطلوبیت مصرف در شهر اصفهان میباشد. دادههای مقاله شامل 423 نمونه از مناطق پانزدهگانه شهر اصفهان میباشد که در افراد با رده سنی 18 تا 87 سال در سال 1399 با استفاده از پرسشنامهی سامانیافته آلپورت و راس و با کمک گرفتن از نمونهگیری خوشهای مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش شاخصهای مختلفی بر اساس تعلقات مذهبی، مشارکت و اعتقادات ایجاد شده است. با استفاده از برآوردکننده همسانسازی بر اساس نمره گرایش (PSM)، نتایج تحقیق حاکی از این است که افراد متاهل حاکی از بهرهمندی از بالاترین سطح رضایت از زندگی و مطلوبیت مصرف هستند، به علاوه وضعیت سلامتی، مالی و سطح تحصیلات تاثیر قابل توجهای در مطلوبیت مصرف داشتهاند. همچنین نتایج دال بر تفاوت میان مرد و زن و شاغلین در مطلوبیت مصرف گزارششده ندارد و ناتوانی جسمی افراد، تاثیر منفی بر مطلوبیت مصرف داشته است و برعکس ریسکگریزی کمتر، دال بر مطلوبیت مصرفی بالاتری بوده است. علاوه بر این، هویت مذهبی، تعلقات مذهبی، شرکت در مراسمهای مذهبی و اعتقاد به تاثیرگذاری دین در جنبههای مختلف زندگی تأثیر قابل توجهای بر مطلوبیت مصرف داشته است. یافتههای پژوهش از جنبههای مختلف مطلوبیت مصرف در ارتباط با تاثیر دینداری مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج آن حاکی از تاثیر مثبت دینداری بر مطلوبیت مصرف است.
MohammadBeigi S. The Effect of Religiosity on Consumption Utility (Case Study: Isfahan). mieaoi 2023; 12 (44) : 2 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1246-fa.html
محمدبیگی سعید. تاثیر دینداری بر مطلوبیت مصرف (مطالعه موردی: شهر اصفهان). نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1402; 12 (44) :31-70