[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 40 - ( 9-1401 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
رویکرد بخش‌بندی و رتبه‌بندی پویای مشتریان و شناسایی تحرک رفتاری آنان با بهره‌گیری از تکنیک‌های داده‌کاوی در بانک رفاه کارگران
محمد پریدری1 ، حسن صابری 2، زین العابدین امینی3 ، احسان ساده4
1- دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی واحدساوه، دانشگاه آزاداسلامی ساوه، ایران
2- استادیار مدیریت بازرگانی دانشکده علوم انسانی واحدساوه،دانشگاه آزاداسلامی ساوه ،ایران(نویسنده مسئول) ، saberi20hassan@yahoo.com
3- استادیار مدیریت دولتی دانشکده علوم انسانی واحدساوه،دانشگاه آزاداسلامی ساوه ،ایران
4- استادیار مدیریت صنعتی ،گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی واحدساوه،دانشگاه آزاداسلامی ساوه ،ایران
چکیده:   (822 مشاهده)
امروزه شناسایی، تعیین ارزش وبخش بندی مشتریان برای بانک‌ها یک امر حیاتی است اما روش‌های ایستای بخش بندی مشتریان که برمبنای ثبات مشتریان درهریک از بخش‌های تعیین شده می‌باشد از کارایی لازم برخوردار نبوده و شناخت الگوهای جابجایی وپویایی مشتریان در این بخش‌ها ازاهمیت ویژه ای برخوردارمی باشد. این پژوهش اقدام به بخش بندی ورتبه بندی پویای مشتریان بانک رفاه کارگران و شناسایی تحرک رفتاری آنان بین بخش های مختلف دربازه زمانی مشخص با بهره گیری از تکنیک‌های داده‌کاوه نموده است. از آنجا که داده‌کاوی درصدد توصیف حجم انبوه داده ها برای کشف الگوها و قواعد معنادار است لذا در این تحقیق از روش‌های معمول نمونه گیری جهت تعیین حجم نمونه استفاده نشده و تعداد 1123735مشتری حقیقی ارزشمند بانک که دارای حساب قرض الحسنه  بودند عینا بعنوان جامعه آماری و تمامی تراکنش‌های مالی ایشان در بازه زمانی 6ماهه از اول مهر 1398 تا 29اسفند 1398 بعنوان نمونه انتخاب گردید سپس عملیات پیش پردازش و مدلسازی داده ها در شش بازه زمانی و به صورت ماهانه باهدف بخش بندی ورتبه بندی پویای مشتریان به وسیله الگوریتم های کای میانگین K MEAN و شبکه های عصبی خودسازمانده SOM انجام گردید. براساس نتایج حاصل از این پژوهش مشتریان به سه بخش اصلی تقسیم وپویایی ایشان مورد بررسی قرارگرفته و راهکارهایی جهت بهبود و اثربخشی بیشتر فعالیت‌های بازاریابی ارایه شده است.
 
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: بخش بندی پویای مشتری، ارزش طول عمرمشتری، داده کاوی، K-means، SOM، بانک
متن کامل [PDF 1348 kb]   (389 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/3 | پذیرش: 1401/5/27 | انتشار: 1401/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

paridari M, saberi H, amini Z A, amini E. Dynamic segmentation and ranking approach of customers and identifying their behavioral mobility using data mining techniques in Kargaran Welfare Bank. mieaoi 2022; 11 (40) : 8
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1263-fa.html

پریدری محمد، صابری حسن، امینی زین العابدین، ساده احسان. رویکرد بخش‌بندی و رتبه‌بندی پویای مشتریان و شناسایی تحرک رفتاری آنان با بهره‌گیری از تکنیک‌های داده‌کاوی در بانک رفاه کارگران. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1401; 11 (40) :193-218

URL: http://mieaoi.ir/article-1-1263-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 40 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660