[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 46 - ( 12-1403 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل ساختاری مدیریت سایش اجتماعی در سازمان‌های دولتی ایران
رحیم ابراهیمی1 ، جعفر بیگ زاد 2، مجتبی رمضانی3 ، یوسف بیگ زاده4
1- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
2- دانشیار گروه مدیریت دولتی،واحد بناب، داشگاه آزاد اسلامی بناب، ایران (نویسنده مسئول) ، beikzad_jafar@yahoo.com
3- استادیار گروه مدیریت بازرگانی،واحد تبریز، داشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران
4- استادیار گروه مدیریت دولتی،واحد بناب، داشگاه آزاد اسلامی بناب، ایران
چکیده:   (679 مشاهده)
سایش اجتماعی سازمانی، یکی از نتایج منفی زندگی اجتماعی است که با ایجاد تحلیل­رفتگی و بیگانگی سازمانی در کارکنان ناشی از رفتارهای ناسالم سازمانی هزینههای سنگینی برای سازمان­ها و جامعه دارد. هدف این پژوهش تحلیل ساختاری مدیریت سایش اجتماعی در سازمانهای دولتی ایران می‏باشد. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی با استفاده از روشهای مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران، سرپرستان و کارکنان رسمی و قراردادی سازمان‎های دولتی فنی و حرفهای، شهرداری، تأمین اجتماعی و اعضای هیأت علمی دانشگاه‎های استان آذربایجان­شرقی تشکیل دادند و بر اساس جدول نمونه‌گیری مورگان، تعداد 357 نفر به روش نمونه‎گیری تصادفی ساده به­عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق­ساخته مشتمل بر 50 سؤال و سه بُعد ارتباط همکاران، ارتباط مدیر با کارکنان و ارتباط با سازمان و شغل بود. به کمک تحلیل عامل تأییدی و مدل­یابی ساختاری مدل ارائه­شده مورد آزمون قرار گرفت. مدل مدیریت سایش اجتماعی نهایی در قالب بُعد ارتباط همکاران (مدیریت ارزشها، مدیریت نگرش و رفتار، توانمندسازی کارکنان، پرورش اخلاق حرفهای و راهبردهای مدارا و تنش)، ارتباط مدیر با کارکنان (مدیریت فرایند، مدیریت اختیارات و وظایف، مدیریت مسیر شغلی و مدیریت فرهنگ سازمانی) و ارتباط سازمان و شغل (بهبود و توسعه عملکرد، شناسایی، انتخاب و اجرای اقدامات، کنترل و تعامل با سازمان و مدیریت تحول­گرا) مورد تأیید قرار گرفت. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که مدیریت سایش اجتماعی ابتدا در ارتباط با همکاران، سپس ارتباط با سازمان و شغل و در آخر ارتباط مدیر با کارکنان اولویت پیاده­سازی دارد. بر اساس نتایج حاصل، پیشنهادهایی بر پیاده­سازی الگوی مدیریت سایش اجتماعی در سازمانهای دولتی ارائه شد.
 
شماره‌ی مقاله: 14
واژه‌های کلیدی: مدیریت سایش اجتماعی، سازمان‎های دولتی ایران، تحلیل عامل تأییدی، تحلیل ساختاری
متن کامل [PDF 948 kb]   (187 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/27 | پذیرش: 1402/4/14 | انتشار: 1402/12/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi R, Beyg Zad J, Ramezani M, Beyg Zadeh Y. Structural Analysis of Social Undermining Management in Iranian Government Organizations. mieaoi 2025; 13 (46) : 14
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1441-fa.html

ابراهیمی رحیم، بیگ زاد جعفر، رمضانی مجتبی، بیگ زاده یوسف. تحلیل ساختاری مدیریت سایش اجتماعی در سازمان‌های دولتی ایران. نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1403; 13 (46) :343-366

URL: http://mieaoi.ir/article-1-1441-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 46 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660