1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت حسابداری اقتصاد ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران 2- دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، farahmand@iaut.ac.ir 3- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
چکیده: (376 مشاهده)
با تغییرات و تحولات پیوسته محیط کسبوکار، شرکتهایی میتوانند موفق شوند که بتوانند خود را با تغییرات و تحولات مستمر محیطی انطباق داده و با بهرهمندی از فرصتها، مزیت رقابتی و سهم بازار به دست آورند. بنابراین حضور در فراسوی مرزهای محلی و فعالیت در بازارهای بینالمللی، زمینهساز رشد کسبوکارها است. در این راستا این پژوهش با هدف شناسایی پیشرانهای بینالمللی سازی: ضرورت شناخت توانمندیهای داخلی شرکتهای صنایع ماشینآلات صنعتی انجام شد. تحقیق حاضر از منظر هدف توسعه ای-کاربردی و از نظر روش کیفی میباشد. تحلیل دادهها به روش تحلیل مضمون انجام شد. برای شناسایی عوامل داخلی کسبوکارها برای بینالمللی سازی آنها، از مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و مدیران کسبوکارها در زمینه تولید ماشینآلات در صنایع محصولات ساختمانی برای گردآوری دادهها استفاده شد و مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت. روش انتخاب نمونه آماری، روش نمونهگیری هدفمند بود و در این راستا 22 مصاحبه انجام شد. همچنین در جهت اعتبارسنجی، از دو راهبرد بازبینی خارجی و تکثرگرایی استفاده گردید. برای استخراج مفاهیم و مقولهها از کدگذاری و خلق معانی و مضامین استفادهشد. بر اساس نتایج به دست آمده در خصوص بینالمللی سازی شرکتهای صنایع ماشین آلات صنعتی، هفت مضمون اصلی شامل ظرفیتهای فنی، ظرفیتهای مالی شرکت، توانایی مدیران، نیروی انسانی شرکت، تعریف ساختار شرکت، مدیریت دانش و انگیزه حضور در بازارو پنجاه مضمون فرعی استخراج شد. با توجه به نتایج، بینالمللی سازی نیازمند پیشرانهایی است که هرکدام از آنها میتواند عاملی برای حرکت به سمت بازارهای بینالمللی باشد.
Drivers of internationalization: the need to recognize the internal capabilities of industrial machinery companies. mieaoi 2024; 13 (47) : 10 URL: http://mieaoi.ir/article-1-1453-fa.html